Hörmətli oxucular siz bilirsinizki, 1990-91-ci
illərdə Borçalı da ağır günlər keçirdi. Kamsaxurdiya dövründə “ Gürcüstan
gürcülər üçündür” şüarı yarandı. Azərbaycanlılar
“qonaq” gəliblər getsinlər deyə hücum kampaniyası başladı. 200 minə qədər
gürcüstanlı azərbaycanlılar qovuldu. 20-dən artıq adam öldürüldü. Allaha şükür
ki, Şverdnadze tez peyda oldu. Kamsaxurdiya öldürüldü. Yoxsa Borçalının aqibəti Ermənistanlılarınki kimi olmalı idi. O zaman qırğın
vaxtı gürcülərin əllərində olan bir dövlət sənətini bizim gözmüzə soxaraq,
deyirdilər ki, alın oxuyun siz XVII-əsrdə
gəlib yermizi tutubsunuz. Nəki durdunuz bəsdi. İndi öz yurdunuza gedin. Əllərində
olan bu sənəddə A.M.E.A-nın Ensklopediyasında yazılan “Azərbaycanlılar XVII-əsrdə
kütləvi surətdə Borçalıya köçürülmüşlər” yazısı idi. Nə qədər ki bu yazı hökümdədir
Borçlılara qonaq deyiləcəkdir. Onların da dilləri daima gödək olcaqdır. Çünkü
sübut göz önündədir.
Televizor və mətbuatlardan eşitdiyimə
görə Akademiyanın arxeologiya institutu Gürcülərlə birlikdə Azərbaycanda
arxeoloji işlər aparmışlar. Biz də istəyirik ki, Borçalıda gürcülərlə birlikdə
arxeoloji qazıntılar aparılsın və Borçalılardan gəlmə adı götürülsün. Bir neçə
dəfə akademiyaya müraciət elədiyimizə baxmayaraq cavab yoxdur. İlk tanışlıq
üçün Borçalıda olan yüzdən çox türk abidələrindən bir neçəsini yazıb bildirmək
istəyirəm.
Borçalıda
olan qədim türk abidələri ilə bir dəfə də olsun nə Azərbaycan nə də
Türkiyə alimləri maraqlanmamışlar. Elə
ona görə də çox asanlıqla bu abidələri gürcülər
bu gün özlərinin tarixi abidələri kimi yiyələnirlər. Onları istədikləri
kimi təmir edib, içərisində otururlar. Bu qədim tikililər körpülərdən,
qalalardan və kilsələrdən ibarətdir.
Eradan öncələrdə adı çəkilən Sakların
və Kapanakların “Sakındur” və “Kapanak” şəhərlərinin böyük ərazidə
xarabalıqları, kalafaları bu gün də durur.
Bolus (Bolnisi) rayonun Kəpənəkçi kəndinin
şərqində "Sarı kilsə" adlı yarısı uçmuş kilsədə 1960-65-ci illərdə
Gürcüstan arxeoloji ekspedisiyası kəşfiyyat işləri aparan zaman iki metr dərinlikdə
IV əsrə aid edilən gənc oğlan qəbri
tapılmışdır. Sinə daşında qədim türk dilində yazı aşkar edilmişdir. Yazıda
deyilir "Kapanakçı xaqanın oğlu gənc (prins), kapanak çayında boğulub
öldü". Həmin daş iki il Tiflis tarix muzeyində saxlanıldı, iki ildən sonra
muzeydən götürüldü.
Kəpənəkçinin içində Çataq (Poladauri)
yolunun sağında "Qoçlu kilsə" IV əsrə aid edilir. 1930-40-cı illərdə
kilsənin ətrafında yüzlərlə qoç heykəlli qəbir daşları var idi. Bu gün bir dənəsi
də yoxdur. Deyilənə görə nə vaxtsa gürcülər maşına doldurub aparmışlar.
Hal-hazırda kilsə sağlam vəziyyətdə, işlək haldadır. Gürcü keşişi yiyələnib
içində yaşıyır.
Xaçın kəndi ilə Ağalıq arasında Bolus
(Bolnisi) siyonu deyilən böyük, əzəmətli kilsə yerləşir. Kilsənin ətrafında
çoxlu qəbirstanlıq var. Vaxtı ilə burada
çoxlu qoç heykəlləri də var idi. Bu gün kilsə gözəl təmir olunub, içərisində
keşiş oturur.
Kəpənəkçinin qərbində Kəpənəkçi çayının
sağ sahilində "Yazılı kilsə" adlı kilsə bu gün yaxşı təmir olunmuş və
içərisinə keşiş qoyulmuşdur.
Kəpənəkçinin cənubunda Talıfıllıdan bir
kilometr aralı, meşəlikdə kilsəli deyilən yerdə qədim kilsə və ətrafında böyük
qəbirstanlıq var. Onuda təmir edib içinə keşişlər qoymuşlar. Çataq yolu meşəsində
cinni binə deyilən yerdə (həmin yerə Mehdilli yurdu deyilir) içərisi bəzədilmiş
halda balaca bir kilsə var. Ətrafında isə əlləri çarpazlaşmış insan fiqurlu qəbir
daşları vardır. Ondan bir kilometr aralı, dağın başında əzəmətli bir kilsə də
var. Bu gün hər ikisində keşiş durur.
Port-port deyilən yerdəki kilsənin də ətrafında
çoxlu qəbirstanlıq var. Qəbirstanlıqda əli çarpazlaşmış və qoç şəkilli sinə
daşları var idi. İndi qoç heykəlləri yox olmuşdur. Kilsə baxımlı haldadır, içərisində
keşiş durur.
Saray yerindəki, yazılı kilsənin də ətrafı
qəbirstanlıqdır. Qapısında kitabə mövcuddur. Mütəxəssislərin dediklərinə görə,
kitabədəki yazılar gürcü dilində deyil.
Abdallı kəndi ilə Kveşi kəndi
arasındakı, təpə başında çox əzəmətli olan "Abdal" qalası
ucaldılmışdır. Deyilənə görə qala 5-ci əsrə aid edilir. 1940 illərdə qalanın
qapısının üstündə iki metrdən artıq uzunluğu olan nəhəng bir kitabə var idi.
Yerli xalqın dediyinə görə Tiflisdən gələn mütəxəsislər demişdilər ki, yazı qədim
türk-moğol dilindədir. 1955-ci ildə yolum bir daha ora düşdü. Ancaq artıq kitabə
götürülmüşdür. Yerli xalq dedi ki, “Tiflisdən gələn briqada daşı çox çətinliklə
söküb Tiflisə apardılar”. Əgər yazı gürcü dilində olsa idi, belə bir əzəmətli
qalanın kitabəsini sökməzdilər. Demək çuvalda pişik gizlənmişdir.
Tarixdə bir çox olayların şahidi olan başı bəlalı Dumanıs (Dmanisi)
qalasında da kitabə var idi. Ancaq son zaman kitabəni görmədim.
Şəmşoğlu kəndindəki kilsələr hələ
yararlı haldadılar. Oradakı xaçların üzərində buta şəkilli oymalar var. Belə
xaçları gürcülər harda tapsalar. Oxalayıb məhv edirlər. Bu kilsəyə oxşar digər
bir kilsə də, Sakındur şəhərinin
xarabalıqlarındadır. "Səkkiz ayaq" adlanır. O da sağ-salamatdır.
Darbazla Gülöyür yaxınlığında Alban
kilsəsi adında salamat saxlanılmış bir kilsə var. Deyilənə görə çar Rusiyası
Qafqaza gələnə qədər bu kilsədə ətraf xalqlar ibadət etmişlər. Onu da qeyd edim
ki, kilsənin ətrafında yalnız Azərbaycanlılar yaşayır.
Kolagir kəndinin cənubunda Xram çayının
sol sahilində dörd künc hörülmüş. 4-5 hektar sahəni əhatə edən çox əzəmətli
ağca qala ucalır. Tarixin dediyinə görə Ağca qala Qazan xanın, Həsən padşahın,
onun oğlu Sultan Yaqubun yurd yeri olmuşdur. Qalanın içərisində 4-5 metr
hündürlüyündə bir türbə var idi. Türbənin ətrafı ağ parlaq çini üzərində, göy ərəb
yazıları ilə doldurulmuş, naxışlarla örtülmüşdür. Xalq ona "Ağ Pir"
deyə ziyarət edirdilər. 1935-ci ildə qalanı təmir etmək adı ilə "Ağ
pir"i sökdülər. Bütün yazılı çini sağsıları arabalara yükləyib Xram cayına
tökdülər. İndi həmin pirin yerində gürcülər kilsə tikmişlər. İçərisində keşiş
oturub, qalanı monastr etmişlər.
Borçalının Təkəli və Quşcu kəndlərinin yaxınlığında,təpə başında,XVI-əsrdə
Şah Təhmasib zamanında tikilmiş Borçalı xalqının fəxri olan Təkə bəyin qalası ucalır.
Baxımsız vəziyətdə olduğu üçün, artıq sökülüb dağılmaqdadır. Çox heyiflər olsun
ki, Azərbaycan hökuməti yiyə durmur. Gürcüstan hökuməti də bu qalanın yox
olmasını arzulayır.
Tiflisdə Sənan dağının güney tərəfində
müsalman qəbirstanlığının yaxınlığında şeyx Sənan türbəsi ucalırdı. Vaxtilə
böyük şairimiz Hüseyn Cavid türbəni ziyarət edən zaman, qarşısında duraraq ona
qəsidə ithaf etmişdir. Bu gün türbə xarabalığa çevrilmişdir. 1956-cı ildə mən
Şeyx sənanın qəbrini ziyarət edəndə artıq türbə yox idi. Qəbir daşları ətrafa
dağılmışdı. 1960 illərdə Botanika bağını genişləndirmək məqsədilə Şeyx Sənanın
türbəsi yerlə yeksan oldu. Yerində bağ salındı. Şeyx Sənanın dastanından, onun
haqqında yazılan dram əsərlərindən, yazılan şeirlərdən mənəvi qida alan xələfləri,
bu gün onu əfsanəvi obraz kimi xatırlayırlar. Akademiya işciləri Şeyx Sənan
haqqındı elmi əsər müdafiə edirlər. Ancaq onun türbəsini tanımır.
Bolus
(Bolnisi) rayonunda Bolnisi ilə Kəpənəkçi arasında Yıl (Yel) baba dağı
ucalır. Ən qədimlərdən bu günə qədər. Ətrafındakı yerli xalqlar ona ziyarət
edirlər. Dağın zirvəsində 2x3 metr nisbətində ən qədim bir tikili var. Rəvayətə
görə qədim türk xalqlarının peyğəmbəri Zülqədər (Zülqərneyn) Zülmət dünyası səfərindən
qayıdan zaman ölmüş və burada dəfn olunmuşdur. Onu yıl dağının başına
basdırmışlar. Həmin tikili onun qəbri üzərindədir. Dağa niyyət edənlərin niyyətlərinin,
arzularının çin olması üçün, öz qurbanlarını bacaran dağın başında kəsir,
bacarmıyan isə ətəyində kəsir. Dağa Azərbaycanlılarla bərabər yerli qreklərdə (yunanlar),gürcülər
də ziyarət edirlər. İndi gürcü höküməti dağın başında Zülqədər peyğəmbərin qəbri
üstündə böyük bir kilsə tikdilər.Onun haqqında da Akademiya işçiləri müdafiə edib elmi ad alırlar. Çox heyif ki,
yanlarında Zülqədərin kimliyini və qəbrini görməyib, onu əfsanələşdirib göy
planetinin adamı hesab edirlər.
Bu məqaləni yazmağımın səbəbindən biri də odur
ki, gürcülər dərslik kitablarında uşaqlara oxudurlar ki, Borçalıya Azərbaycanlıları 17. əsrdə
Şah Abbas kütləvi surətdə köçürmüşdür. Biz
azərbaycanlılar Gürcüstan təhsil nazirliyinə öz narazılığımızı bildirdik. Bizə
dedilər ki, yazının mətnini A.M.E.A.nın nəşr etdiyi “Azərbaycan milli
ensiklopediyası”ndan götürülmüşdür. Belə aydın olur ki, Borçalılara “gəlmə”
damğasını ilk öncə A.M.E.A-nın əməkdaşları
vurmuşlar. Bu da gürcülərin xeyrinə işləyən sənəd olmuşdur. Yuxarıda gördüyünüz
kimi, bizim yerli "oborogen" olmağımızı təsdiq edən bir çox tarixi abidlərimiz var. Biz
vaxtı ilə Elmlər akademiyasına ensiklopediya nəşrində olan səhvləri düzəltmək
üçün müraciət etdik, lakin heç bir cavab almadıq.
2000 –ci ildən bu günə qədər, Türkiyənin
Araştırmalar Mərkəzi Vəqfinə, Azərbaycan elmlər akademiyasının Arxiologiya instutlarına, Tarix institutuna. Xaricdə
yaşayan Azərbaycanlılarla iş üzrə dövlət komitəsinə və bir çox təşkilat və mətbuatlara
müraciət etmişəm. Heç bir yerdən bizim “gəlmə”
adımızı götürmək üçün dayaq yeri tapa bilməmişəm. Son halda bütün Azərbaycan ziyalılarına
müraciət edərək demək istəyirəm ki, Gürcüstan azərbaycanlılarından gəlmə adının
götürülməsi üçün Azərbaycan və Gürcüstan elmlər akademiyalarının birlikdə işləyərək
oradakı həmvətənlərimizdən gəlmə adının götürülməsində aktiv iştirak etsinlər.
(
Borçalı dərələrində, Borçalı dağlarının təpələrində baş qaldıran ulu abidələr ətraflarında torpaq altında yatan sələflər (Ulu
dədələr) yüz ildən artıqdır ki, haray çəkirlər. Bizə yiyə durun deyirlər. Ama xəbərləri
yoxdur ki, onların xələflərində (sonçularında) olan qeyrət deyilən şey çoxdan
ölübdür. Xələflərinin qeyrəti Göycədə,
Ələyəzdə,Gümrüdə,Calaloğlunda,Zəngəzurda ən nəhayəti Qarabağda basdırıldı. Borçalının
da harayını eşidən yoxdur.Heç vaxt da olmayacaqdır.Axı qeyrət çoxdan yox olubdur.)
Hörmətlə: İsa
mehdioğlu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder