Ölkəmizin gəncləri arasında yaranmış dini xaotik vəziyəti eşidəndə
daxilən çox acıdım, ağrıdım. Mənim gənclərim nəyə görə ərəbistan səhralarında,
Əfqanıstan dağlarında ölsünlər. Hansı məqsədə
hansı amala görə, calayvətən olsunlar. Ya da yalançı hər hansı bir amal uğurundə
öz xalqına , öz dövlətinə qarşı silah qaldırsınlar. Bu faciənin bircə cavabı
var. O da gənclərmizin ideoloji tərbiyələrində dini boşluqların olmasıdır. Onlar bu boşluğu dini fanatikliklərlə
doldururmağa çalışırlar. Bu da bir çox arzu olunmaz faciələrə səbəb olur. Ona
görə də ilk öncə fanatikliyi gənclərmizin şüurundan çıxartmaq və onları ağıllı, fəal mübarizliyə alışdırmaq
lazımdır.
1995- 2000-ci illərdə şəhərdə dini təriqətlər köbələk kimi surətlə
artan zaman, artıq dini fanatikliyin izləri görünürdü. Gəncləri bir
ideoloqiyanın altına yığmaq üçün, Dini qurumlarla iş üzrə dövlət komitəsinin üzvlərilə məsləhətləşməmiz oldu. Söhbətə soyuq yanaşıldığı üçün çəkilib evimdə
oturdum. Ancaq bu gün həmin soyuq yanaşmanın nəticəsini, kiminin yalançı cihad
xətrinə öldüyünü, kiminin cihaddan
qayıdıb vətənində türmədə çürüdüyünü, kiminin də yalançı, ucuz dini təbliğata
uyub, öz xalqına, öz dövlətinə yağı olub, ona silah qaldırdığını görüb, eşidəndə
yenidən rahtlığım pozuldu.
Elmlə din arasında nə qədər böyük boşluq olarsa, din ilə elm
arasında da bir o qədər uçrum olar. Dini fanatiklik daha da artar. Bu gün sərbəst
dini fanatizminin təsiri altına düşən gənclərimiz, çox zaman cəmiyyətdə və ya
ailədə arzu olunmaz faciələrə səbəb olurlar. Bu fanatikliyin qarşısını almaq
üçün,gənclərmizin düzgün dini təbliğata ciddi ehtiyacları var. Təbliğat elə
aparılmalıdır ki, gənclərin elm ocaqlarında eşitdikləri həqiqətləri din öz ayətləri
ilə təstiq eləsin. Dini təbliğat da elə olmalıdır ki, din dediyini elmi mənbələr
təstiq eləsin..
Bütün tarix boyu belə boşluqları, Vəhdəti-Vücud fəlsəfəsinin ideologiyası doldurmağa, elmlə dinin vəhdət
halında yaşamasına çalışmışdır.Ama vacibül-vücud fəlsəfəsini özlərinə meyyar
götürmüş, tövhid dininin müdafiəçisi olan mollalar elmlə dini bir-birinə düşmən
etmişlər. Bu gün bütün dünya dinlərində fanatiklik höküm sürməkdədir.
Vəhdəti-vücud fəlsəfəsinin təbliğatçılarını ya
asmışlar ya da yandırmışlar. Bu gün zaman vəhdəti-vücud fəlsəfəsinin yenidən canlanmasını tələb edir. Qurani-kərim vəhdəti-vücud fəlsəfi ideyaları ilə doludur. Onları
xalqa düzgün çatdırmaq lazımdır. Əgər din xadimləri belə bir müqəddəs inam
yolunu üzərlərinə götürüb gəncləri bu
dini ideoloqia altında birləşdirə bilsələr, ölkəyə vətənə yararlı və dini
fanatiklikdən uzaq olan gənclər yetişdirə bilərlər.
İnsanın ideoloji mənəviyyatının zənginləşməsi
üçün dini inam çox vacibdir.Bu vacibliyi
gərək insanın ağlı, təfəkkürü qəbul eləsin. Əgər dinin təlqin elədiyi inamları
təfəkkür qəbul eləmirsə insan o dinə bağlana bilməz və onda olan dini mənəvi
aclığın yerini doldura bilməz. Bu zaman adam onu təmin edə bilən yeni dini
ideologiya axtarır. Bu axtarmalar, bəzi
hallarda indi rastlaşdığımız fanatizmini yaradır. Bu gün bizim gənclərimizin
xoşa gəlməz yollara düşmələrinin də səbəbi yuxarda dediymiz hallardır.Bu halların
qarşısını almaq üçün də onları təmin edən ideoloqiya verilməlidir. Bu
ideologiya bu gün yoxdur. Müasir dünya görüşlü din xadimləri yoxdur. Ruhanilərin
təbliğat üsulu 9-10-cu yüzilliklərdə yazılan hədislərə uyar aparılır. Bu isə
21-ci yüzillik insanlarının təfəkkürünə uyğun gəlmədiyi üçün onları təmin eləmir.
Ona görə də onlarda inam itir.Zamanla ayaqlaşmayan bir çox hədislərdən yalnız
biri haqqında danışım.
Danılmaz bir həqiqətdir ki, adamın mənəviyyatının,
ruhaniyyatının zəngin olmasında dinin böyük
rolu olmuşdur. Dinsiz elmi kəşflər dünyanı məhvə apardığı kimi, elmsiz din də cəmiyyəti
məhvə aparar. Yer üzündə əminamanlığın, ədalətin, haqqın qalib gəlməsi üçün,
din ilə elmin vəhdəti vacibdir. Bu vəhdətin vacibliyi dünyanı çiçəkləndirə bilər.
Elm maddi mədəniyyətin mayası olduğu kimi, din də mənəviyyatın mayasıdır.
Hamıya aydındır ki, Qurani-kərim oxunan
zaman heç kim ondan heç nə başa düşmür. Ona görə də insanlar hədislərə böyük
maraq göstərirlər. Bu gün isə bizim hədislərimizə xalqın çoxu inamsız halda
yanaşır. Bu yanaşma da boşuna deyil. Xalqın 80-90 % - i savadlıdır. Onun üçün də onlara çatası söhbət
lazımdır.
Böyük bir yas məclisi idi. Molla, Yusif
peğəmbərin sərgüzəştindən danışan zaman, 60 yaşlı Züleyxanı 20 yaşlı qız elədikdən
sonra, Yusifə ərə verdi, məclisdəkilərin çoxu başını bulayaraq bığaltı güldü.
Adəm peyğəmbərdən söhbət eləməyə başladı. Allah Adəm peyğəmbəri 8 min il bundan öncə torpaqdan
yaratdı onun qabrqasından Həvvanı yaratdı Allah bunların hamısını bir gündə elədi.
Sonra da onlar evləndilər. Hər doğulan uşaq bir dildə danışdı. Beləliklə dünyanı
72 millət doldurdu deyə molla söhbət edirdi.
Məclisdən
bir müəllim, mollanın hədisinə etiraz edərək, dedi ki, “ay molla xahiş edirik
elə söhbətlər edin ki, xalqda sizə qarşı inam yaransın. Məclisdə mənim tələbələrim
oturur. Onlara mən deyirəm ki, 300 min il öncə bizim ulu babalarımız Azıx
mağarasında yaşamışlar. Sizin söznüzü eşidən gənc tələbələrim yəqin ki, tərəddüd
içərisində qalıblar. Onlar sən deyənəmi inansınlar, yoxsa mən deyənəmi
inansınlar. Sizin söhbətinizi etika xətrinə dinləyirik. Artıq zamanla
ayaqlaşmaq lazımdır. Belə ağlabatmaz nağılları həqiqət kimi danışmayın.Ya da
deyin ki sizə bir nağıl danışım. Bizdə nağıl kimi qulaq asaq. Bayaqdan nəzakətlə
mollanı dinləyənlər hamı müəllimə haq qazandırdılar.
Mən evə gəldim Quranın tərcüməsini açıb
yenidən bir də oxudum, gördüm doğrudan da Adəmin və Həvvanın yaranmasıhaqqında,
Quranda, hədisdə deylənin əksi
yazılmışdır. Adəmin qabrqasından Həvvanın yaranması və eləcə də, Züleyxanın
yenidən cavanlaşması və Yusifə ərə getməsi haqqında, bir kəlmə də yazı yoxdur.
Quranın 15-ci surəsinin 26-cı ayəsində
deyilir: “Biz insanı quru və qoxumuş qara palçıqdan yaratdıq”.Ayənin deyilişindən
aydın görünür ki, burada söhbət Adəm peyğəmbərdən yox, Ümumi olaraq, insanın
yaranmasından gedir. Bəs Quranda göstərilmədiyi halda hədislərimizdə
geniş yer alan, müasir təfəkkürün məntiqinə sığışmayan bu nağıllar, rəvayətlər
haradan qaynaqlanmışdır?
Tövratda olan bir çox rəvayət və mifləri
oxuduqda məlum oldu ki, Tövrat özündən öncə Misir və Mesopotomiya xalqı
arasında mövcud olan bir çox əfsanə və nağıllardan istifadə etmişdir. İnsan
haqqında olan əhvalatlar da qədim Misir mifinin Tövratda Adəm peyğəmbərin həyatına
köçürülməsidir. Nəticədə şəxsiyyət olan Adəm peğəmbər əfsanələşmiş və mifoloji
obraz şəklini almışdır.
Quranın təfsirçiləri, hədisçiləri Quran
ayələrinə fikir vermədən, Tövratda qeyd olunan yəhudi mifoloji dünyagörüşünü,
olduğu kimi, İslam hədislərinə köçürmüşlər. Qurandakı ayə həm ağla batan
görünür, həm də elmi dəlillərə uyğun gəlir.
Bütün elm adamlarına aydındır ki, VII əsrdə formalaşmış islam dini
dünyagörüşü öz dövrünün təfəkkür məntiqinə uyğun olduğu üçün o qəbul
olunmuşdur. Bu gün isə XXI əsr insanının dünyagörüşünü hazırkı elmi nailiyyətlər
formalaşdırır. Ancaq dini dayaqlar, dini təfəkkür isə VII əsr dini dünyagörüşü
ilə öz varlığını yaşatmağa çalışır. Bunun nəticəsidir ki, elmlə dinin vəhdətində
olan boşluğu doldurmaq olmur. Özünün dini ehtiyacını ödəməyə çalışan gənc təfəkkür
sahibi isə öz dini psixoloji təfəkkür mənəviyyatının ehtiyacını ödəyə bilən
dini yollar axtarır. Bu səbəbdən də, son zamanlar yağışdan sonrakı göbələk
kimi, meydana çıxan bir çox məshəblərdən,
eləsinə rast gəlinir ki, son halda hətta gəncləri fanatikliyə aparır. Bu
günkü gənclik hər bir hadisənin təhlilində onu qane edən dəlil axtarır. Hər
hansı bir dini məzhəb onların müasir dini dünyagörüşünə uyğun gəlmədikdə, yenidən
başqa bir məzhəb axtarışına çıxırlar. Bu axtarışların da son nəticəsini biz
görürük. Gənclərimizin sədaları ya da meyitləri, Əfqanıstandan, Ərəbistandan gəlir.
Ya da özü öz gülləsinə tyuş gəlir.
Bəs görəsən gənclərdə
yaranmış bu dini boşluğun səbəbi nədir? Məlumdur ki, bu günkü gənclər yüksək təhlil
qabiliyyətinə malik olan yüksək intellektual səviyyəli gənclərdir. Ona görə də, hər bir sadəlövh
inanclar onların dini mənəviyyatını ödəmir.
Bu mənəvi
boşluqları doldurmaq üçün unudulmuş vəhdəti-vücud
fəlsəfəsini yenidən canlandırmaq lazımdır. Bu dini fəlsəfəni bilən savadlı
dindarlar hazırlanmalıdır. Dindarlar hər yerdə xütbələr- mühazirələr oxuyub gəncləri
vacibül-vücud dünyagörüşündən uzaqlaşdırmağa, vəhdəti-vücud dünyagörüşlərinə yiyələndirməyi
bacarmalıdılar. Bu fəlsəfi görüşün özü geniş bir elmdir. Bunun üçün geniş
audutoriyalarda, ailələrdə, məktəblərdə və ali bilik ocaqlarında səmərəli iş
aparılmalıdır. ki, müntəzəm olaraq gənclər orada dini mənəviyatlarını
yetişdirsinlər və yaysınlar. Köhnəlmiş hədislərin hamısı müasir təfəkkür qəbul
edəcək səviyyədə yenidən yazılmalıdır ki, dinləyən ya da oxuyan onu qəbul edə bilsin. Mən din alimlərini hədislərmizə
yenidən baxmağa və zamanla ayaqlaşan hədislər yaratmağa çağrıram.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder