Fəzlullah Nəimi Təbrizi
(1339-1393) Nəimi ilk təhsilini doğulduğu şəhərdə Astarabadda alır. Sonra Təbrizdə
təhsilini dəvam etdirir. Gənclik illərində
çətin dolanışığı ilə əlaqədar Təbrizdə papaqçılıqla məşğul olur. Nəimi papaqçılıq
edən zaman görkəmli sofi şeyxi Şiblinin müridi olur. Onun ideyalarına yiyələnir
və onun dəvamçısı kimi, ilk vaxtlar
mütərəqqi sufilik mövqeyindən çıxış edir. Həm öz həmfikirliləri arasında mütərəqqi sofizm ideyası olan “Vəhdəti-Vücud” fəlsəfəsini
təbliğ edir. Sonra isə o, Hürufilik təriqəti ilə məşğul olur.1386 –cı ildə Təbrizdə
hürufilik təriqətini elan etməklə onun əsasını qoymuş və Hürufilik məktəbini
yaratmışdır.. Ona görə də “Əl-Hürufən” adı ilə məşhur olmuşdur. O bir çox
müridlər, mürşidlər yetişdirmişdir. Sonra Təbrizdən Bakıya gələrək, Bakıda
Hürufilik mərkəzi yaradır. Mərkəzə, müridi Əli ül-Əla başçılıq edir. Nəimi Azərbaycanı
hürufilik təriqətinin oyanış mərkəzi adlandırır. Bakı sofilik təriqətinin
başcısı Əli ul- Əla özünün “Kürsünamə” əsərində
yazır: “ Sevimli Fəzlin vəhdət günəşi ilk dəfə Azərbaycanda doğdu. O, müqəddəs
ölkəmizdən biridir”. Sonra “Qiyamətnamə”əsərində göstərir ki, “Fəzl Bakıdan
getdikdən sonra onun ardıcılları fəaliyyətlərini dayandırmadılar”. Nəiminin Nəsimi
və başqa müridləri tərəfindən hürufilik təriqəti İrana, İraqa, Türkiyəyə,
Suriyaya və başqa müsəlman ölkələrinə yayıldı”.
Hürufilik təriqətinin əsas ideyası odur ki, “Allah
özünün bənzəri kimi, yaratdığı insanın simasında özünü və adını təcəlla edir.
İnsanın sifətində Allah adının yazılması insinda allahın təcəllasıdır deyir.
İnsanın düz bədəni əlif “ə-a” hərfidir. İnsanın burunu “L” lam hərfidir. İnsanın qoşa gözü, hey hərifidir.
Beləliklə ƏLLƏH insanın sifətinə həkk olunmuşdur deyir. Hürufilər, sözləri
varlığın əsası kimi götürürlər. Qurandakı sözlər Allahın varlığı ilə insana təcəlla
edir deyirlər. Hürufilik təriqəti bir
çox dünya görüşlərində vəhdati-vücud fəlsəfəsindən qidalanır. Elə o səbəbdən də vacibül-vücudçu ruhnilərin təqiblərindən yaxa
qurtara bilmirdi.
Nəimi Hürufilik ideyalarının ona tuşunda (yuxusunda) gəldiyini
deyir. O,“Əlimdə par-par yanan bir
qılınc tutmuşam və bir münəccim öz elminə uyğun olaraq, onun üzərində yazıb ki,
“bir neçə üsyan olacaq”. Bu üsyan sözündən sonra bir neçə dəfə “Astarabatlı Fəzl” sözləri yazılmışdı və həmin
qılınc mənim əlimdə idi” deyir.
Nəimi həbsdə
olan zaman, "Cavidan-Namə" (əbədiyyət haqqında kitab) əsərini yazır və
orada hürufilik təriqətinin yollarının icra olunması haqqında məlumatlar verir.
Fəzlullah gələcək taleyini yuxusunda görməsi haqqında əsərində
yazır. "Cümadi-əl-Üla ayında tuşumda gördüm ki, çərşənbə günü bir çolaq
adam məni edam etməyə gətirdi. O məni öldürdü. Ancaq gördüm ki, mən ölməmişəm,
sağam."Nəimi “Vəsiyyət-namə” əsərini də tustaq olan, ölmünə hökm veriləcəyinə
inanandan sonra yazmışdır.
Qeyd etmək
lazımdır ki, Nəimi hürufilik təriqətini təsadüfi yaratmamışdır. Bu gün elmə məlumdur
ki, müqəddəs ilahi hərflərin mövcudluğu dini kitablarda, “Brahma”da, “Tövrat”da və “Qurani-Kərim”də dəfələrlə
qeyd edilmişdir. Nəimi isə “Qurani-Kərim”də olan Hürufi işarələrdən istifadə
etməklə, onu genişləndirərək, təriqət səviyyəsinə qaldırmışdır. Nəiminin hürufi
görüşləri bütün insanların dinindən, irqindən asılı olmayaraq, bir ilahi eşqlə
sevilməsini və qorunmasını təbliğ edir. Nəimiyə görə, Allahın sifətindəki
varlığının təbiətdə, əşyada, xüsusilə insanda təcəssümü mövcuddur. Nəimi hürufilik dünyagörüşünü vəhdəti-vücud fəlsəfəsi
əsasında aydınlaşdıraraq deyir: “Quranda
göetərilir ki, Allah öz nəfəsini insana üfürmüş, insana nəfəs verərək onu cana
gətirmişdir. Belə olan halda Allah insandadır. Allah insan simasında təcəlla
etmişdir.”
Hürufilik təlimində, ulu Tanrı, özünü həm özünə bənzətdiyi
insan sifətində, həm də ilahi səsdə və hərflərdə təcəlla edir. Nəiminin
hürufilik dünyagörüşündə Tanrının nitqi müqəddəs Qurandır. Qurani-Kərim bütün
şeylərin varlığının səbəbidir.deyir. Nəimi idrak prosesində nitqdə hərflərin,
ağlın, ruhun roluna xüsusi yer vermişdir.
Nəimi “Cavidannamə”, “Cavidani-Kəbir” (böyük əbədilik)
, “Cavidani-Səğir” əsərlərində təsəvvüf baxışlarından istifadə etmişdir. O, təsəvvüf
və hikmət elmlərində yüksək rütbəyə çatmış, hürufiliyin sirləri haqqında tədqiqat
aparmışdır.
Bu gün Nəiminin davamçısı kimi, Nəimi ideyasına uyğun
açıqlamalar verərək, “Qurani-Kərim”də olan surələrin başlanğıclarında yazılmış
hərflər haqqında izah verərək, surələrin əvvəlində olan əlif, lam, mim və s. hərflərin
sirlərini “Vəhdəti-Vücud” fəlsəfəsi çərçivəsində izah edən zaman, Allahla insan
arasındakı vəhdəti görürük. Bu da vəhdəti-vücud fəlsəfəsidir.
Nəimi, dünyanın yaradılışında özündən əvvəlki sofilərin
qəbul etdiyi dörd ünsürün varlığını qəbul edərək, deyir: “Dörd ünsürün vəhdəti
olan aləm dərk ediləndir və onu insan dərk etməlidir”. O, deyir: “Bu aləm, əbədi
dövrü inkişaf prosesindədir. Hər bir əvvəlki pillə özündən sonrakının
başlanğıcıdır”. Nəiminin bu dünyagörüşü, aləmin tədricən, təkamül yolu ilə
yaranma ideyasına dayanır.. İslamın və “Qurani-Kərim”in şərhçisi kimi tanınan Nəimi,
əslində daha çox onların qismən inkarı meylində durur. Nəiminin ideya mərkəzində
ilahiləşdirilmiş və hər şeyə qadir insanın ağlını ön plana çəkən nəzəriyyə
durur.
Nəimi dönəmində xalq arasında sofilərin nüfuzu o dərəcədə
yüksək olmuşdur ki, onlara “işıq tayfası” (burada işıq Allaha yaxın, nur mənasında
işlənir) adını vermişlər. Sofilərin nüfuzunu xalq arasında azaltmağa çalışan
ruhanilər, onlara şər atmaqdan da çəkinmirdilər. İslam tarixcisi Əbd-ür-Rəhman əsərində yazır: “ Nəiminin yaratdığı bu təriqət
çoxlu tərəfdar toplamış, o öz küfrü ilə Cığatayların və başqa qeyri ərəb
xalqlarının əksər qismini zəhərləmişdi”. Bir çox belə şərlərdən sonra, Əmir
Teymur onu dinsizlikdə suçlandıraraq 1393 cü ildə Əlincə qalasında edam etdirir.
Nəimi orada da dəfn edilir. Nəiminin ölümündən sonra da ruhanilər onun dəvamçəlarına
qarşı dövlətin əli ilə, əllərindən gələni
edirlər, onların kitablarını yandırır, özlərini öldürürdülər.
Deyilənə görə Nəiminin canlı yadigarı olan başdaşı
hələ də Əlincə qalasında durur. Çox yazıqlar olsun ki, onu sevərlər qəbri üzərində
ona yaraşası türbə ucaltmırlar. Bir də təssüblənirəm ona görə ki, onun əsərlərini
bu gün Azərbaycanlılar oxuya bilmirlər. Əldə heç
bir tərcüməsi yoxdur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder