Ölçüyə gəlməyən ucsuz- bucaqsız kainatda,
dünyada və eləcə də təbiətdə olan qanunauyğunluqları, bitkilərdə, canlılarda, ən
nəhayət adamların bioloji və fizioloji varlıqlarında olan qanunauyğunluqları
görəndə istər istəməz belə bir son qərara gəlinir ki, bəşəriyyətin, saya-hesaba
gəlməyən bir çox müxtəlifliklərinin, bir tənzimləyici qüvvəsi var. Bu qüvvənin
inkşaf proseslərini, dövriyyələrini, çox müxtəlif olaylarını, müəyyən
ölçülü qanunlar çərçivəsinə salan
bir qüvvə var. Belə bir qüvvə də yalnız
və yalnəz hər şeyə qadir olanTanrı ola bilər.
Teizmini
müdafiə edən din alimləri həmişə təkamül yolunu inkar etmişlər və hələ də inkar
edirlər. Deizmi müdafiə edən din alimləri təkamül yolunu bir ilahi qanun kimi qəbul
etmişlər. Ona görə də həmişə onlar dinsiz, kafir adı ilə damğalanmışlar. Çox
hallarda edam edilmişlər. Ateistlər isə təbiətdə olan təkamül yolunun həyat
üçün vacib, teizmdən və deizmdən kənar bir qanuna uyğunluq olduğunu isbat etməyə
çalışmışlar, hələ də çalışırlar. Darvinin təkamül nəzəriyyəsi ateistlərin ideologiyalarına
bir dayaq olmuşdur. Ancaq onu qeyd etmək lazımdır ki, Darvinə qədər bir çox təsəvvüfçü alimlər ondan öncə pilləli yüksəlmə nəzəriyyəsini söyləmişlər. Mütəsəvviflərin yazdıqlarına əsasən
demək olar ki, təkamül nəzəriyyəsi Darvinin ixtirası olmamışdır. Darvin ondan
öncə olan qarışıq pilləli inkişaf nəzəriyyəsini elmi sistemə salmışdır.
Hələ insanlar mağara həyatında yaşadıqları
zaman onlarda dini dünya görüşləri formalaşmağa başlamışdır.Adamların ilk tərbiyələnmələrinin,
ilk mədəniyyətlərinin formalaşmasında dinin böyük rolu olmuşdur. Bütün əxlaq
normaları ibtidai din əsasında yaradılıb inkşaf etmişdir. İnsanlar arasında din
içtimai sosiologiyanın əsasını qoymuşdur. Ona görə də ilk yaradılan elm din ilə
bağlı, çox zaman dinə tabe halda inkşaf etmişdir. Ancaq bu birlik müəyyən müddətdən
sonra tədricən ayrılmağa başlayır. Elm inkşaf edir özünün yeni kəşfləri ilə
dindən uzaqlaşır. Din isə mühafizəkar mövqe tutduğuna görə öz yerində sayır. Tədricən
dindarlar arasında elmə qısqanclıq yaranır. Elmi naliyətləri, yeni-yeni kəşfləri
ruhanilər şeytan əməli hesab edərək elmə qarşı müharibə elan edirlər. Bu andan
da bir çox elm adamları dinin düşməni kimi edam edilirlər. Yaratdıqları kəşflər,
əsərlər Allahın hökmünə zidd əsərlər kimi məhv edilir.
Dinsiz elmi kəşflər dünyanı məhvə apardığı
kimi, elmsiz dində cəmiyyəti məhvə aparar. Yer üzündə əminamanlığın, ədalətin,
haqqın qalib gəlməsi üçün, din ilə elmin vəhdəti vacibdir. Bu vəhdətin
vacibliyi dünyanı çiçəkləndirə bilər. Elm maddi mədəniyyətin mayası olduğu
kimi, din də mənəviyyatın mayasıdır.
Həm
dində, həm də elmdə, ən çox söz-söhbətə səbəb olan mövzu, adamın (insanın)
yaranması haqqında olan mifoloji baxışlardır. Bu haqda hər bir xalqın özünə məxsus
mifoloji görüşü var. Yüzlərlə olan mifaloji görüşlər arasından biz yalnız iki,
Semit xlqının və Türk xalqının mifoloji görüşlərini araşdırmağa çalışacağıq.
I-.Semit (Yəhudi,Xristian, İslam) dinlərinin mifoloqiyası.Tövratda deyilir ki, “Rəbb Allah yerin torpağından insanı düzəltdi
və onun burnuna həyat nəfəsi üfürdü”. (Yaradılış 2/7). "O zaman Rəbb Allah
insana dərin yuxu göndərdi və o yuxuya getdi. Onda Rəbb Allah onun qabırğasının
birini götürdü və yerini ətlə doldurdu. (yaradılış 2/21)" "Rəbb Allah
insandan götürdüyü qabırğadan qadını düzəltdi və onu insanın yanına gətirdi.
(yaradılış 2/22)" Bunların evliliyindən də dünya insanları yarandı. Bu
dini dünyagörüşünü Xristianlıq və İslam dinləri də müdafiə edirlər.
II-.Türk mifologiyası: İnsanın yaranması haqqında Türkün üç əfsanəsi (nağılı) var. Üçü
də bir birindən zəngindir. Mifdə deyilir: “Göy üzündə tək olan Tanrı Qaraxan
darıxırdı. Nə yaradım ki darıxmayım və həmişə anılım dedi. Bu zaman dənizin ağ
köbükləri arasından bir qadın xəyalı göründü. Məni yarat dedi. Tanrı yerə
yağışlar yağdırdı. Dağların palçıqlı sel-suları, mağaralara doldu, yağış kəsdi,
günəş doğdu. Üzü günəşə olan mağaralaradakı, isti palçıqdan qadını yaratdı. Ona
gözəllik, incəlik,naz verdi. Ovucuna palçıq qoyub sevib-sevilməyini özün yarat
dedi. Günəş az düşən mağaradakı palçıqdan kişini yaratdı. Ona güc, qüvvət məğrurluq
verdi. Qadını qoru dedi. Ovcuna palçıq qoyub, xoşbəxtliyini özün yarat dedi.
Onlar Mağaralardan çıxıb görüşdülər,
çoxalıb dünyaya yayıldılar. Türkün ulu dədəsi və nənəsi belə yarandı.(M.
Seyidov “ Azərbaycan mifik təfəkkürünün qaynaqları” 1983) və (N.S.Banarlı”Türk ədəbiyatı
tarixi”İstanbul 1971).
III-.Çağdaş mifologiya. Zamanımızın
bir çox alimləri ( Rus arxiologiya alimi Qeorqiy Sidorov ) yeni mif
yaratmışlar. Onların yaratdıqları fərziyyəyə görə, bir çox milyon illər öncə
yad planetlərdən gələn adamlar olmuşlar. Onlar yerdə nəhəng mədəniyyətlər
qurmuşlar. Yer Meymunları ilə çütləşərək, bu günkü insanların əcdadlarını
yaratmışlar. Yer insanları da onlara allah demişlər. onlar bir zaman yerdə allahlıq etmişlər və sonralar hər hansı səbəbdənsə məhv
olmuşlar. Bu dırnaqarası alimlər öz fərziyələrini yer üzündə rast gələn nəhəng
tikililərin olması ilə və arxioloji qazıntılar zamanı nəhəng insan sümüklərinin
tapılması ilə izah edirlər.
Elmin
çağdaş nailiyyətləri və təfəkkürün bu
günkü yüksəlişləri qarşısında belə bir sadəlöhv,ağıla batmaz fərziyyəni eşidəndə
adamı təəccüb götürür. Belə bir alimləri hansı zamanın adamlarına aid etmək
olar deyə fikirləşirsən.. Alimlərin dedikləri fərziyəni, başqa planetlərdən
“allah adamların” gəlməsi ideyasını,
yetgin təfəkkür ona görə inkar edir ki, əyər yad planetlərdən allah adamlar gəlib yerdə mədəniyyət
yaratsaydılar, o zaman yerdə mədəniyyət birdən- birə yaranmış olaradı. Bu gün
biz bildiyimiz daş dövründən başlamış pilləli təkamül yolunu, atom dövrünə qədər
olan bu uzun yolu keçməzdi.
Arxeoloqların aşkar etdikləri nəhəng adam
sümüklərini sübut gətirən alimlərə bildirmək lazımdır ki, nəhəng Dinazavrları
yetişdirən, 1500 kq. Ağırlığında yumurta doğan nəhəng quşu yetişdirən torpaq, nəhəng
adamları da yetişdirə bilərdi.Tapılan nəhəng adamlar Dinazavr dövrünün
adamlarıdır. Çaşıb onları nahaq yerə başqa planetlərə göndərməsinlər.
Başqa planetlərdən gələn allah adamlarla
meymunların çütləşməsindən insanların
yaranmaları isə insanları təhqir edən bir cəfəngiyyatdır. Çünkü ulu tanrının
genetika qanununa görə, uyğunliğu olmayan genlərin qondarma yolla birləşmələrindən
yaranan varlıqların yaradıcılıq (nəsilvermə) qabiliyətləri olmur. Bunu min illərdir
adamlar öz həyatlarında sınaqdan çıxartmışlar.10 min ildir insanlar Qatrdan
istifadə edirlər. Ama hələ də ondan nəsil almamışlar. Buyruqqulu adam yaratmaq istəyi ilə Hitler və
Stalin insanların meymunla çütləşməsindən Meymun-insan almışlar. Ancaq nəsil
vermə bacarıqları olmamışdır.
Yuxarda gösərilən miflərin
deyilişlərindən, onların bir-birindən fərqliliyi çox aydın görünür. Birinin digərindən
mükəmməlliyi, yüksək pilləliyi, tədricən inkişaf etməsi özünü göstərir. İbtidai
Misir-Ərəb əfsanəsindən, Türk əfsanəsi daha da mükəmməl və ağılabatan olduğu
aydın görünür. Çağdaş mif isə boş uydurmadır.
Bibliiyada
yer alan misir- ərəb əfsanəsi təfəkkür baxımından o qədər də inandırıcı
görünmür. Deyildiyi kimi, Allah, insanın qabırğasından Həvvanı yaratdığı üçün,
gərək bu gün də insanların artımı qabrqaları vasitsi ilə ola idi. Kişi ilə
qadının qabrqasında fərq olmalı idi. Bu gün bu uyğunsuzluq yoxdur. Semit dinlərinə görə Adəmin yaranması
8000 ildir. Ancaq elm sübut edir ki, Adamın yaranması milyon ildən artıqdır.
Quranda deyilir: “ Ağacın meyvəsindən daddıqda
ayıb yerləri göründü”.(7/22). Demək ərəb əfsanəsində insanın yaranmasında
Şeytan Allahla ortaqdır. İnsan orqanının bir hissəsinin yaranması Allahın, ayıb
yerlərinin yaranması isə Şeytanın xidmətidir. Belə görünür ki, mif Səbaizmdəndə
istifadə etmişdir. Bu mif Şeytana,
Allahla yanaşı durma hüququ verir. Bu isə Allahın ol dedi oldu doktrinasına ziddir. Belə
olan halda insan Allaha xidmət etdiyi kimi Şeytana da xidmət etməlidir. Türk əfsanəsində isə insanın yaranmasında Şeytan iştirak
etmir. Həm də Quranda göstərildiyi kimi,
Tanrı insanı qoxumuş köhnə palçıqdan yaradır.
Əyər, bütün
xalqların bir ata-anadan yarandığını qəbul ediriksə, onda bütün adamlar
bir-birinə oxşamalı idi. Bir dildə danışmalı idi. Biz xalqların müxtəlif rənglərdə,
müxtəlif boylarda, müxtəlif xasiyyətlərdə,
müxtəlif adət-ənənələrdə, müxtılif dillərdə olduqlarını bilirik və görürük. Afrikalılar,uzaq
asyalılar və avropalılar, heç cür bir atadan,bir anadan ola bilməzlər. Bunların
hamısı əfsanədir.
Ancaq biz Türk mifologiyasını araşdırdıqda, içərisində
bir çox ağlabatan görüşlərin olduğunu aşkarlayırıq. Eyni zamanda mifin deyilişi
elmi dəlillərə uyğun gəlir.
Müqəddəs dini
kitabların hamısı (Tövrat,İncil,Quran) ilk adamın yaranmasını insan deyə təqdim
edir. Söhbət ümumi varlıq olan insandan gedir. Orada Adəm peyğəmbərin adı çəkilmir.
Belə olan halda, aydın olmayan səbəbə görə şəriətdə və hədisdə ilk insan kimi
Adəm peyğəmbərin adı çəkilir və ilk yaradıcı kimi Adəm
təbliğ olunur. Azı 3000 illərdir
dində olan bu yanlışlıq, rəvayət və hədislərdə höküm sürür.Tək bu deyil
dini hədislərdə Quranla təstiq olunmayan bir çox belə yanlışlıqlar hədislərdə
çoxdur.
Heç
şübhəsiz ki,124 min peyğəmbərin də 124 min dini olmuşdur. Onlar öz dövrlərini
yaşamışlar. Tədricən hamısı da unudulmuşdur. Bu gün, başlıca olaraq, dörd əsas Buddaçılıq,
Yahudilik, Xristianlıq və İslamçılıq dinləri bir səma dini kimi
yaşamaqdadırlar. Hər bir din, öz növbəsində doğru ilahi yol olmuş, hər biri
öz dönəmində aparıcı din olaraq yaşamışdır
və bu gün də yaşayır.
Avstraliyada
aparılan qazıntıların elmi açıxlamaları nəticəsində alimlər belə bir qərara gəlmişlər
ki,ən azı tək hüceyrəlilərin əmələ gəlmə prosesi 3,5 milyard il, tək hüceyrəlilərin
çox hüceyrəlilərə keçmə prosesi 800 milyon il,çox hüceyrəlilərdən skeletin əmələ
gəlmə prosesi 550 milyon il, onurğalıların yaranması halı 300 milyon il,
insanın yaranması isə 4 milyon il öncələrdə baş vermişdir. Elmi axtarışların
çıxartdıqları nətəcələrə fikir versək, təkamülün ardıcıllığı tədricən qısalır.
Bu da ilahi qanunların getdikcə təkmilləşdiyini göstərir. Azərbaycanın Azıx
mağarasında yaşayan insanın 400 min il
öncədən yaşamasını elm təstiqləmişdir.
Eyni zamanda Darvinizm tərəfdarları balığın genetik oxşarlığının
meymuna yaxın olduğunu, Meymunun da geninin insan geninə yaxın olduğunu, insan
xromosomunun 46, meymun xromosomunun 48 olmasını və insanla meymunun bətn
dölünün 8 aya qədər eyni yollarla inkişaf etməsini sübut kimi gətirərək, bütün
canlıların bir kökdən olduğunu isbat etməyə çalışırlar. (Az.wikipedia.org
/wiki/təkamül nəzəriyəsi)
Onu
qeyd etmək lazımdır ki, döldə olan ilk oxşarlıqların, genetik kodun və ya
D.N.T-nin, D.N.K.nın, xromosomun oxşarlığı o demək deyil ki, onların hamısı bir
kökdən yaranmışlar. Bu oxşarlıq ona görə var ki, bütün canlılar eyni görünməz
varlıqların və eyni torpağın məhsuludular. Yaradıcı isə tək bir Tanrıdır. Mütləq
varlıq olan Tanrının torpaqdan yaratdığı bütün canlılarda hər hansı bir
uyğunluğun olması şübhəsizdir. Çünkü bu hadisədə iki böyük varlıq Tanrı və
torpaq vəhdət halında iştirak edirlər. Ona görə də təbiətdə olan bütün
varlıqların az və ya çox dərəcədə oxşarlığı olacaqdır və olmalıdır. Min
kilometrlərlə bir- birindən aralı olan soxulcanların, palçıq qurdlarının, milçəklərin
bütün genetik kodları ya eyni, ya da çox yaxındır.
Yuxarda göstərilən
elmi sübutlar,dini kitablarda olan bəzi qeydlərin əfsanə olmasını göstərməsi, ona
zəmanət vermir ki, yuxarda qeyd olunan hadisələr öz-özünə tanrının iştirakı
olmadan yaranmış və inkişaf etmişlər. Bütün bu proseslərin hamısı Tanrı
qanunları əsasında inkişaf etmişdir. Həmin ilahi qanun bu gün də dəvam edir və inkişafdadır.
Biz kainatla müqaisədə o qədər qısa ömürlüyük kü, belə qısa müşahidələrmizlə
onu heç zaman dərk edə bilmərik.
Yaranmış
varlığın ən alisi olan insanın mənşəyi, uzun əsrlərdən bəri elmi axtarışların
diqqət mərkəzində duran, hələ də mütləq həllini tapmayan məsələlərdəndir. Heç
cür qəbul etmək olmaz ki, afrikalılar, kitaylar və avropalılar biogenetik və
antripoloji cəhətdən bir kökdən gəlmə gələn varlıqlar olsunlar. Onların hər
biri ayrılıqda yaranmışlar və təkamül yolu keçmişlər. Ancaq ümumiləşmiş genetik
uyğunluqları olmalıdır ona görə ki, hər üçünün yaradıcısi Tanrı, yaranşı torpaq
olmuşdur. Hər üçü də Tanrı ilə torpağın vəhdətinin məhsuludular.
Mövlanə Rumi yazır:
“İnsan cansız olan varlıqdan nəbati halına, nəbati halından heyvani halına,
oradan da insanət halına ulaşdı.”
Nəimi
deyir: “Bu aləm əbədi, dövrü inkşaf prosesindədir. Hər bir canlı varlığın əvvəlki
pilləsi özündən sonra gələn pillənin başlanğıcıdır.”Nəiminin bu fəlsəfi dünyagörüşü
heçdə dinin varlığını inkar etmir. Nəsimi “Kainat yalnız dövrü inkişaf
prosesidir” deməklkə, vacibül-vücud fəlsəfəsini inkar edərək, vəhdəti-vücud fəlsəfəsini
qəbul edir.
İbn Xəldun
yazır: “Bitkilərin ən yüksək növündən heyvanların ən sadə növü, heyvanların sadə
növündən mürəkkəb heyvanlar, ən yüksək növ heyvanlardan da insanlar törəmişlər.”
Fərabi
“İdeal cəmiyyətə baxışlar”,Qəzvini”Əcaib əl-məxluqat”əsərində insanın təkamül
yolu ilə yaranmasını qəbul etmişlər.Fərabi, Qəzvini və İbn Xəldun
eyni ilə vəhdəti- vücud fəlsəfəsini müdafiə etmişdir.
Adları
və fikirləri yuxarda qeyd olunan müdriklərin hamısı insanın yaranma prosesini
dini kitablara uyğun izah edirlər. Ancaq hədislərdə göstərilən ehkamları inkar
edirlər və hamısı vahid bir ideyadan çıxış edərək bütün varlıqların, o cümlədən
də insanın uzun müddətli təkamül yolu ilə yarandığını təsdiqləyirlər.
Bəhdəti- vücud təriqətçiləri
bildirirlər ki Tanrının iradəsində olan
bir gün, yerin 50 min ilinə bərabərdir. Bu fikiri Quran da təstiqləyir.
Quranda deyilir. ”Rəbbin dərgahında bir gün sizin saydığınızın min ili kimidir”
(22/47). “O göydən yerə qədər olan bütün işləri idarə edir. Sonra (həmin işlər)
sizin saydığınızın min ilinə bərabər olan bir gündə ona yüksəlir.”(32/5) “ Mələklər
və Ruh (Cəbrail), onun dərgahına 50 min il olan, bir gündə qalxarlar”.(70/4).
Bu ayələr açıq-aydın təkamül qanununun olduğunu təstiqləyir. Quranda bir çox
belə “ Vəhdəti-vücud dünyagörüşlü ayələr var. Ancaq çox yazıqlar olsun ki, din
alimləri tərəfindən düzgün və geniş işıqlandırılmayır. Quranın təvsirçiləri
yozumları ilk baxışdan yanləş olaraq, vacibül-vücud dünyagörüşünə uyğun
yozmuşlar və bu günə qədər də səhv olaraq təbliğ edilir. Bu ilahi qanunu hər
bir müşahidəci insan, öz həyatında sınaya bilər. Elmi dəlillərə görə kainatda
bir cox günəş sistemi var. Demək Tanrının cazibə qanununa görə günəş sistemi də
bir- biri ilə əlaqəlidir. Mənim gözlə gördüyüm günəş sisteminə tabe olan
Quyryqlu ylduzu ikinci kərə 20 ildən sonra gördüm və belə bir nəticəyə gəldim
ki, Quyruqlu ulduzun bir ili yerin 20 ilinə bərabərdir. Belə olan halda bir çox
günəşli olan kainatın bir günü heç şübhəsiz ki, yerin 50 min ilinə bəlkə də
daha çox ilinə bərabər ola bilər. Demək Qurani- kərinin bildirdiyi kimi Allah
insanı öznün bir günündə,yerin isə 50 min ilində yaratmışdır. Bu təkamül
yoludur. Bu gün elm daha irəli gedərək, Tanrının bir gününün yerin 230 milyon
gününə bərabər olmasını dəqiq hesablaməşdır. Bu baxımdan Quranla elmin nəticələri
bir- birini tamamlayır. Yazıqlar olsun ki, ruhanilər Qurandakı bu möcüzəni görməyərək,
hədislərə tövratda olan yalanları, nağılları salmışlar. 1400 ildir ki xalqa
yalan danışırlar.
Şübhəsiz
ki, din də belə bir tədrici və pilləli bir inkişaf yolu keçmişdir. Din də başqa
ictimai proseslər kimi, ibtidaidən aliliyə doğru inkişaf etmişdir. Sonra
yaranan din, özündən əvvəlki dinə nisbətən daha mükəmməl və daha inandırıcı
olmuşdur.
Tarixi mənbələrdən göründüyü kimi, ilk yaranan antik mədəniyət
tanrılarla sıx əlaqəli halda yaranır.Yaranan ilk sivilizasiya Tanrı varlığını qəbul
edir. Onun bütün kainata hökmüran olduğuna inanır. Ancaq onun harada olduğunu
bilmir. Onun varlığını, kimi göylərdə, kimi də yerdə, təbiətdə axtarmışlar. Son
halda insan kainatın ən geniş hüdudu olan göy üzünü özünə Tanrı seçmişdir. Beləliklə
də təkallahlıq dünyagörüşü yaranmışdır. Demək təkallahlıq dünyagörüşü yəhudilikdən yox tanrıçılıqdan gəlmədir.
Onu da qeyd etmək lazşmdır ki,
sonra yaranan bütün dinlər Tanrıçılıqdan qidalanaraq tədricən təkamül
yolu ilə inkişaf etmişlər. İlk təkallahlığın
yer üzərindəki, ilk carçıları da Quranda adları çəkilən peyğəmbərlərdən
öncə Xızır bilqamıs, Beqa (peyğəmbərlər) və başqaları olmuşlar. Sonralar Allahla
insanlar arasında olan əlaqəni bütlər əvəz etmişdir. Tədricən bütləri də insan
sifətində Allahlar əvəz etmişdir.
Allahlar,
göylərdə məskən salmaqlarına baxmayaraq, vaxtaşırı yerə, insanlar
arasına gəlirlər, peyğəmbərlərlə söhbət edirlər, onlara öyüd-nəsihət verirlər.
Bu mifoloji
qaynaqların izlərini biz Xızırla əlaqəli rəvayətlərdə, Bhaqavata-Gitada, Tövratda,
İncildə və Quranda görürük. İnsanlarda şüur inkşaf etdikcə, içtimai formasiya
mükəmməlləşdikcə, din də pilləli olaraq, mükəmməlləşmiş və təkminləşmiş, ən nahəyət,
yeni və son din olan islam dini yaranmışdır.
Başqa içtimai formasiyalar kimi, dinin də tədricən
inkşafını göstərən amillərdən biri də odur ki, ən ibtidai dini dünyagörüşlərinin
bəzi atributlarını dinlər hələ də özlərində qoruyub saxlamışlar. Mağara
zamanından qalma od və daş kultu, hələ də müasir dinlərdə yaşayır. Buddizm məbədlərində,
yəhudi sinoqoqlarında, xristian kilsələrində, az da olsa, islam dini mərasimlərində
hələ də oda pərəstiş adəti şam yandırma vasitsi ilə yaşayır. Buddizmdə daş heykəllərə,
yəhudilikdə dindarların boynundan asılan daşa (sekkelə), xristianlıqda daşdan
düzəldilmiş xaçlara, islamda qara daşa və namazlıq möhürünə pərəstiş bu gün də
davam etməkdədir.
Heç bir ilahi din, vahid çərçivədə
yaranmamışdır. Bütün dinlər ibtidaidən aliliyə doğru daima biri-birindən
istifadə edərək, inkişaf etmiş, zənginləşmiş və mükəmməlləşmişdir. Ancaq
ruhanilər dində olan bu təkamülü qəbul etmək istəmədiklərinə görə, dinlər
arasında etibarsızlığın, biri-birini inkar etmə cəhdinin olması, aralarında sədlərin,
uçurumların yaranması bu günün dünyagörüşünə uyğun gəlməyən yanlış baxışdır.
Dini
kitablarda olan qatların, kabbaların, maddələrin, ayələrin məzmunlarına fikir
verdikdə, bütün dinlərin bir məqsədə qulluq etdikləri aydın görünür və onlar
bir tək ağacın müxtəlif yollara sarı uzanan budaqlarına oxşayır.
Hər
bir din öz zamanının güzgüsüdür. Hər bir peyğəmbər isə, öz zamanının ilahi
elçisidir. Zaman keçdikcə, bu elçilər bir-birini əvəz etmişlər.
Aydındır
ki, bir-birinə yaxın olan, bir mənbədən tədricən inkişaf edib təkmilləşən, bir
məqsəd uğrunda fəaliyyət göstərən dinlər, uzun bir təkamül yolu keçərək,
bugünkü görkəmlərini almışlar.
Bu
gün səma kitablarındakı bəzi ilahi ayələr müasir insanlar tərəfindən qəbul
edilmir. Ona görə yox ki, müasir insanlar Allaha inanmırlar, əksinə, daha çox
inanırlar. Yalnız bu müddəaları ona görə qəbul etmirlər ki, ilahi göstərişlərin
bəziləri köhnəldiyi üçün onu müasir cəmiyyət qəbul etmir, ya da müasir
insanların dünyagörüşündə belə müddəalar təhqir kimi görünür. Doğrudur din
xadimləri dində təkamülün olmasını qəbul etmirlər. Təkamüldən söhbət gedəndə
onu küfür adlandırırlar. Biz hər hansı bir dinin tarixinə nəzər saldıqda orada
təkamülün olduğunu açıq- aydın görürük. Səma dinlərinə qədər olan ibtidai dinlərin
bizə qədər gələn ainlərində təkamül yolları aşkar görünür. İlk səma dini kimi qəbul
etdiyimiz Yahudilikdə Tanrıçılıqdan gələn bir çox ainlərin izini görürük. Eyni
zamanda yəhudilikdə icra olunan bir çox qədim dini ayinlər sonralar cəmiyyətdə
ikrah doğurduğu üçün ləğv edilməsi yahudilikdəki takəmüldən xəbər verir.
Dinin
tarixini araşdırdıqda görürk ki, bütün
dinlər ibtidaidən aliyə doğru təkamül yolu ilə inkşaf etmiş
və bir-birinə nisbətən daha da kamilləşmişlər Ən nəhayətdə təkmilləşən son dini əsər Quran
olduğu qəbul edilmişdir. Qurani-Kərim də bir çox ayələr 2/213, 3/33, 10/19,
21/30, 52/45,7/11, 23/12, 25/54, təkamül yolunun da ilahi qanun olduğuna işarə
olunaraq yazılmışdır
Bəşəriyyətin
uşaqlıq dövrü arxada qalmışdır. İnsanlar özlərinin təkamül yollarında müəyyən
müvəffəqiyyətlər əldə etmişlər. Elmin bir çox sahələri artıq inkşaf etməyə
başlamışdır. Bəşəriyyətin inkşafı, elmi kəşflər insanı haqqa yaxınlaşdırdıqca və
mədəniyyətə doğru irəllilədikcə, ilahi vəhylərə ehtiyac azaldıqca, ilahi elçilərə,
rəsullara da ehtiyac azalmışdır.
Artıq
etiraf etmək lazımdır ki, bu günkü insanların mənəviyatlarını, bu günkü hədis və
şəriət təmin eləmir. Şəriət qanunlarının çoxu zamanla ayaqlaşmadığı üçün icra olunmur. Onlar unudulmaqdadır. Quranın
yeni müasir təfəkkürə uyğun təvsirinə və müasir şəriət qanunlarına xalqın çox
lazımlı ehdiyacları var.
Deməli, cəmiyyət
inkişaf etdikcə, insanların düşüncələrinə uyğun olaraq, dini müddəalarda
müasirləşmə zəruridir. Belə bir zərurət gec-tez həyata keçirilməlidir. Əgər bu,
baş verməzsə, insanlarda dinə qarşı inam azala bilər. Yalnız miflərdən və əfsanələrdən ibarət olan, elmsiz din, boş bir
xəyaldır. Elmlə dinin vəhdəti bəşəriyətin inkişafına və insanlığa xidmət edə
bilər.
Elmi
kəşflər, dünya sirlərini aşkar etdikcə, insan psixologiyası da dəyişir və
inkişaf edir. Ancaq, dini ideoloji dünyagörüşlərində durğunluq dəvam edir illərdir
ki, öz yerində sayır, dini ehkamlar toxunulmaz halda qalır. Bəzən din, elmi kəşflərə
qarşı çıxır ki, bu da çox zaman arzuedilməz faciələrə səbəb olur.
Danılmaz bir həqiqətdir ki, insanın sinir sisteminin təkamülü
çoxdan başa çatmışdır. Artıq insan Tanrı varlığının zirvəsində durur. İnsanda
olan insani humanistlik hissiyatı, heyvani hissiyatını cilovlaya bilir. O
heyvani hissiyatları istədiyi məcraya yönəldə bilir. Heyvani hissiyatları ilahi
hissiyatlara tabe edə bilir. İnsan təkamül yolunda bir çox mərhələlərdən keçərək,
kamillik yolunda yetginləşir. Yetginləşdikcə də yeni-yeni elmlərə sahib olur. Təbiət
təsirlərindən get-gedə sərbəstləşir, qüvvətlənir, müstəqilləşir, Adam kamilləşdikcə həm maddi, həmdə mənəvi
hakimliyini artırır. Onda olan inam, kamillik, onu haqqa yaxınlaşgırır, imanını
bərkidir. O mütləq inam sahibi olur.
İnsanda
möhkəmlənən ruhun təkamülü cəmiyyətin təkamülünə istiqamət verir. Cəmiyyətdə
olan ruhaniyyat, yaxşıya doğru inkşaf edir. İnsan şəxsiyyət ruh və bədən
bir-biri ilə vəhdətdə olduğu kimi cəmiyyətdə də maddi və mənəvi aləmlə sıx aləqəli
olur. Beləliklə cəmiyyətdə isti ruhani bir harmoniya yaranır. Fərddə və cəmiyyətdə
təkamül o dərəcədə inkşaf edir ki, adam yalnız öz nəfsinin yox, əqidə və
imanında sahibi olur. Belə olan halda adam heç zaman iqtisadi sıxıntının quluna
çevrilə bilməz. Adam öz şüuruna, öz təfəkkürünə inanan müdrik, şüurlu bir
varlıq olur. Hər hansı bir mif, əfsanə və rəvayətlərdə ağılın dərk edə biləcəyi,
gerçək bir zərrəcik varsa onda həqiqəti axtarmaq bacarığı yaranır. Əyər mif, əfsanə
və rəvayətlərdə ağılın dərk edə biləcəyi hər hansı bir gerçəklik yoxdursa o boş
xəyaldan başqa bir şey deyil. Əyər hər hansı bir ipucu varsa onu ağıl qəbul
edir. Yeri gəldikcə onu inkişaf etdirir.
Qurani-kərim iki fəlsəfi
dünyagörüşündən qaynaqlanır.1.Vacibül-vücud fəlsəfəsi 2. Vəhdəti-vücud fəlsəfəsi.
Hər iki fəlsəfəni müdafiə edən ayələr Quranda çoxdur. Ancaq şəriət və hədislərdə
daima vacibül-vücud fəlsəfəsinə geniş yer verilir. Tam əminliklə demək olar ki,
vacibül-vücud fəlsəfəsi bu günkü yüksək intelektuallı insanları təmin etmir. Vəhdəti- vücud fəlsəfəsinin təbliğatçıları
da yoxdur. Bu da dində durğunluğa və insanlarda biganəliyə səbəb olur. Bu gün
dində yeniliyin ,islahatın vəhdəti-vücud fəlsəfəsi əsasında aparılmasına böyük
ehdiyac var. Çünkü vəhdəti-vücud fəısəfəsi həm dini, həm də elmi müdafiə
edir.
Bu gün din bütünlüklə siyasətə qulluq edir. Siyasət də hər hansı
bir qüvvə ilə cilovlanmadıqda, böyük faciələrə gətirib çıxara bilər. Bu gün
kainat belə bir faciənin astanasında yaşayır. Bəzi elmi axtarışlar, öz kəşflərini insanlığın əksinə yönəldirlər. Bir çox təbii
varlıqlar, süni varlıqlarla əvəz olunur. Hər şey süniləşir. Elm ilahi
qanunların əksinə hərəkət edir. Ən ağır günah sayılan insani irsiyyətlər, cinslər,
genlər dəyişdirilir. Elm və texnologiya inkşaf edir, zəhmətin növləri yüngülləşir,
insanların iqtisadi durumu yüksəlir. Ancaq bu yüksəliş, mənəvi mədəniyyətdə
özünü göstərmir. Yaxın keçmişimiz ilə müqayisədə, çox təzadlı mənzərələr
yaranır. Bu gün bütün dünyada maddi durum yaxşılaşır. Mənəvi durum isə pisləşir.
Buna görə də, daxili mənlik get-gedə cırlaşır. Yaxın keçmişdə yaşayan
aydınlarda maddi durumun aşağı olmasına baxmayaraq, onlarda bu günə nisbətən mənəvi
mədəniyyətin çox yüksək olduğunun şahidi olmuşuq. Elə ziyalılar var idi ki, onların söhbətləri
və davranışları insana mənəvi istirahət verirdi. Bu gün milyonçularımız
çoxaldıqca, maddi mədəniyyətimiz yüksəldikcə, mənəviyyatımız geriləyir, kütlə
cırlaşır, cılızlaşır. Adamlar arasında ağsaqqal-ağbirçək bölgüsü böyük-kiçik
yeri, bir-birni dinləmə mədəniyyəti itir. Tarix boyu müqəddəs sayılan ocağın
(ailənin) müqəddəsliyi oyuncağa çevrilir. Gənclərimiz internetlə, televiziya ilə
sevişir və evlənirlər, internet, televiziya ilə də boşanırlar. İnsanlığa bayağı olan
oyunlar, mahnılar yaranır.
Bu gün, qloballaşma ideyası insanlar arasında
unutqanlığı aşılayır. Ocaq (ailə) və torpaq sevgisi unudulur. Adamlarda
kor-koranə dinə meyilliliyin artmasına baxmayaraq, insan saflığı, insan
sevgisi, qohumluq əlaqəsi azalır. Hətta onlarla az-çox aparılan təbliğat da bəhrəsiz qalır. Bu günki gənclər
elmi, ibadəti, idarəçiliyi, etik qaydalarını hər şeyi pulda görürlər. Adamlarda
Tanrı güzgüsü, Tanrı tərəzisi olan vicdan məhkəməsi unudulur. Heç kim onun
qarşısında durub özünə hesabat vermək istəmir.
İnsan elə bir varlıqdır ki, onun potensial
qabiliyyətini öyrənmək, bütün kainatın sirlərini öyrənmək qədər çətindir.
Adamda olan bu böyük potensialı görən İmam Rabbani deyir:"İnsan aləmin kiçildilmiş
bir xülasəsidir. Buna görə də, aləmdə var olan hər şeyin bir nümunəsi də
insanda var." Vaxtilə İmam Rabbaninin dedikləri bu gün həqiqətə çevrilir.
Tanrı, adamlara bu böyük kainatın sirlərini öyrənmək bacarığı vermişdir. Bu
bacarıq sahibləri, ancaq yetkin insanlar ola bilər. Xalqın daima yetkin
insanlara ehtiyacı olmuşdur və həmişə də olacaqdır. Keçmişdə bu ehtiyacları
Peyğəmbərlər, vəlilər, övliyalar, sofilər ödəmişlər. Ancaq bu gün, onları əvəz
edən, geniş xalq kütləsinin ehtiyacını ödəyə bilən, adamların qəlblərini küfürdən
təmizləyən, həm xalqının, həm də Tanrının istəklisi varmı, yoxdursa kim ola bilər?
Bu gün bu çətinlikləri aradan qaldırmağı, mənəviyatları itmiş adamların mənliyini
qaytarmağı bacaran yüksək intellektuallı adamlara xalqın böyük ehtiyacı var.
Demək olar ki bu gün ailələr kiçildiyi üçün ailə məktəbi yoxdur. Bütün bu ehtiyaclar bu gün yeni təfəkkürlü vəhdəti-vücut
fəlsəfəsinə yiyələnmiş din xadimlərinin, uşağın ilk tərbiyəçiləri olan
ata-ananın, orta və ali məktəblərdə təlim tərbiyə verən yüksək əxlaqlı, mədəniyyətə, elmə yiyələnən böyük müəllimlər
ordusunun üzərinə düşür.
Hər hansı bir sosial quruluşun normaları,
içtimai cəmiyyətin inkşafına kömək edirsə, xalqın maddi yüksəlişinə, mənəvi
yetkinliyinə yarayırsa, cəmiyyət o normaları qəbul edir və tədricən həmin əxlaq
normaları adət-ənənə halına çevrilir. Əyər başqa bir sosial quruluşlu cəmiyyətə
həmin normalar zərərlidirsə, o cəmiyyət həmin normaları inkar edir. Bu baxımdan
din də zaman və cəmiyyətlə ayaqlaşmalı, uyğunlaşmalıdır ki, onu cəmiyyət
yaşatsın. Məsələn ən qədim din Zərdüştlük, adamı qurban verməyi, dini norma
kimi qəbul edirdisə, səma dinləri insan
qurbanını böyük günah və cinayət hesab edirlər.
Ulu Tanrı,
yaratdığı varlıqların heç birinə dəyişirilməzlik möhürü vurmamışdır. Bu varlıqların hamısı, zaman və məkanla əlaqədər
daima dəyişir, yeniləşir, inkşaf edir. Ancaq bu yeniləşmələr elə gedir ki, onu
biz nə görə bilirik, nə də duya bilirik. Çünkü Tanrı zamanı ilə insan zamanı
ölçüyə gəlməz dərəcədə kiçikdir. Din də, Tanrı hökmü ilə başqa farmasiyalar
kimi, daima dəyişirilir və yeniləşir.
Yoxsa o yaşaya bilməz.Tarixdən silinən 124 min dinlərin də talehi belə
olmuşdur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder