Bildiyimiz kimi,
sultani ruh Tanrı zərrəciyi hesab edilir. Ruh ağılı idarə etdiyi kimi, o nəfsi
də idarə edir. Sultani ruh,hər şeyə
hakim olduğu halda, bəs necə olur ki,nəfs ruha qalib gəlir. Ağıl şeytana
qulluq edir. Ağıllı dediyimiz ilahi ruhu gəzdirən bu adamlar, necə olur ki, yer
üzündə bu qədər ağır cinayətlər törədə bilirlər. Günahsız yerə məhv olan minlərlə,
milyonlarla ağıllı adamların ruhlarının nalələri necə olur ki, bu faciələrin
qabağını ala bilmir. Bu zərbənin ağırlığı böyük bir ölkəni, bəzən də dünyanı
silkələyir.
Ağa Məhəmməd Şah Qacar, Girman şəhərinin bütün
kişilərinin gözlərinin çıxarılmasına əmr verdiyi halda, özü də gedib məsciddə
namaz qılır, Allahdan bağışlanmasını diləyir. Adolf Hitler, yüz minlərlə yahudinin ölümünə fərman
verir. Günahnı yunaq üçün kilsəyə gedib
Allaha dua edir. Qəddafi, Bəşər Əsəd və başqaları, yüz minlərlə öz xalqının məhvinə
əmr verir və girib məscitdə dua edir. Tarixdə yüzlərlə bu cür dəhşətli cinayətkarların
törətdikləri faciələrin səbəbkarı kimdir? Əyər bu qanlı faciələri Allah öncədən planlaşdırmışdırsa, bu səbəbkar
Fatehlərin suçu nədir? Quranın Bəqərə surəsinin 255-ci ayəsində deyilir:
"Allahın izni olmadan onun yanında kim şəfaət edə bilər. O, bütün
yaranmışların keçmişini və gələcəyini bilir. Onlar Allahın elmindən, onun
özünün istədiyindən başqa heç bir şey qavraya bilməzlər. Onun kürsüsü göyləri və
yeri əhatə etmişdir."
Əyər
biz, Quranın bu ayəsinə istinad etsək, belə görünür ki, dünyanı qana çalxıyan cəlladlar,
qan tökməklə heç bir xəta- günah işlətməmişlər. Onların taleyini Allah necə
yazmışdırsa, onlar da elə hərəkət etmişlər.
Eyni zamanda Quranda deyilir ki, insan Allahın ən sevimli bəndəsidir. Belə olan halda Allahın sevimli bəndəsinə qarşı
olan bu uyğunsuzluqlar, bu cinayətlər haqsızlıqlar hardan qaynaqlanır.
Doğrudur, dini kitabların hamısında belə suçların-günahların Allah tərəfindən cəzalanmalarından
danışılır. Ancaq bu cəzalanmaların vaxtı bilinməz olaraq, qiyamət gününə qədər
uzadılır. Belə bir günün gəlişini isə yalnız
Tanrı özü bilir.
Quran elə bir xəzinədir ki, orada istənilən
sorğuya, istənilən cavab tapılır. Quranda 255 ayənin qarşılığı olan bir çox ayələr
var. Onlara verilən təvsirlər isə ya köhnəlib, ya da öz dəyərini itiribdir.
Onun üçün də belə ayələr yenidən incələnməli və işlənməlidir.
Elm dərinliklərə nüfuz etdikcə,yeni yeni kəşflər
edildikcə Tanrının da yeni-yeni sirləri aşkar edilr. Bütün dinlərin içində
bütün göy üzünü ayrılmaz bir Tanrı hesab edən tanrıçılıq dininin ideyasını bu günün elmin müasir axtarışları da təstiqləməyə
başlayır. Elm göydə şüurlu sferanın olmasını qəbul edir Həmin şüurlu sferaya biz Tanrı deyib vəhyilər
qəbul edirik. Elim isə ona Noosfer deyərək ondan siqnallar qəbul
etdiyini deyir.
Artıq
bütün dinlərin qocaldığını, insanların mənəviyyatlarını, mənəvi
ruhlarını, dinin təmin etmədiklərini
adamlar başa düşürlər. Xalq dində, ilahi baxışlarda müasirliyi və mütərəqqiliyi
təmin edən dinin varlığını görmək istəyir. Bu istəyi də bu günkü dinlərdəki,
müasirləşmələr, islahatlar yerinə yetirə bilər.
Bəzən bu günkü zamanımızda bizim din
alimlərimiz, elə səviyyəsiz, ağıl kəsməz, hətda sağlamlığa zərərli hədislər
edirlər ki, adam dinləmək belə istəmir. 2015 il mayın 2-sində, Kanal 12 TV-də
din alimi hədisində insanların yüksək hərarət verməklə gedən ağır xəstəliklərinə
bəraət qazandırarak, dedi ki, xəstələr nə qədər yüksək hərarətlə çox yatsalar,
ağır xəstəliklərdən əziyyət çəksələr, bir o qədər də günahlarının tökülməsi çox
olar. Belə ağır və uzun müddətli yatan xəstələr öləndə onların cənnətə getməsindən
ağız dolusu danışdı. Bu günkü ruhanilərmizin belə yanlış təbliğatları, dindar
insanların xəstəliklərə qarşı mübarizə ruhlarını öldürmək təbliğatından başqa bir şey deyil. Mən heç
cür inana bilmirəm ki, elmin belə yüksək zirvədə olan bir zamanında, ölüm gətirən
xəstəliklərə bəraət verən, insan tapılsın. Ancaq onları bu gün aramızda
görürük. Belə hədislərin xalq arasında aparılması, ən zərərli bir təbliğatdır.
Belə hədislərin dini təbliğatlardan çıxarılması şox vacib bir məsələdir. Belə
hallarda bütün aydınlar öz etirazlarını bildirməlidilər. Elə bunun üçün də dində
yeniləşməyə (islahata) ehdiyac var.
Bütün dinlərdə bu cür ağılın dərk edə
bilmədiyi uyğunsuzluqlar mövcuddur. Bu
günkü insanların təfəkkürü, ayələri təhlil edən zaman, bir çox ayələrin hədislərdəki,
yanlış açıqlamalarını qəbul etmir. Ona
görə də bu gün dinlərdə islahatların aparılması çox vacib şərtlərdən biridir.
Qurani kərimin əl- Maidə surəsinin
33-cü ayəsində deyilir:”Oğru kişi ilə oğru qadının gördükləri işin əvəzi kimi,
Allahdan cəza olaraq sağ əllərini kəsin”. Quranda zina edən qadının daş-qalaqla
öldürülməsinə verilən göstəriş haqda bir neçə yerdə ayə var. Bu gün Quranın bu
ayəlri işləyirmi? Bunlar bu günkü islam əhlinə lazımdırmı? Əlbətdə yox, lazım
deyil. Demək xalqın özü yazısız olaraq
Quran ayələrində islahat aparır. Bu gün bu qanun həyata keçirilsə gündə
minlərlə insanın əli kəsilər ya da minlərlə insan daş-qalaqla öldürülər. Demək
Quranda bir çox belə qanunlar var ki, onların işlək dövrü çoxdan keçibdir.
Onların saxlanılması qeyri mümkündür. Bunlar üçün dini islahatlar lazımdır.
Onsuz da öz-özlüyündə islahatlar hissolunmadan gedir. Ancaq belə islahatların
elə də yararlı əhəmiyyəti olmur.
Göründüyü kimi, VII-VIII- əsrlərdə
formalaşmış islam dini dünyagörüşü öz dövrünün təfəkkür məntiqinə uyğun olduğu
üçün o qəbul olunmuşdur. Bu gün isə XXI əsr insanının dünyagörüşünü hazırkı
elmi nailiyyətlər formalaşdırır. Ancaq dini dayaqlar, dini təfəkkür isə VII-VIII-
əsr dini dünyagörüşü ilə öz varlığını yaşatmağa çalışır. Bunun nəticəsidir ki,
elmlə dinin vəhdətində olan boşluğu doldurmaq olmur. Özünün dini ehtiyacını ödəməyə
çalışan gənc təfəkkür sahibi isə öz dini psixoloji təfəkkür mənəviyyatının ehtiyacını
ödəyə bilən dini yollar axtarır. Bu səbəbdən də, son zamanlar yağışdan sonrakı
göbələk kimi, meydana çıxan bir çox məshəblərdən, eləsinə rast gəlinir ki, son halda hətta gəncləri
fanatikliyə aparır. Bu günkü gənclik hər bir hadisənin təhlilində onu qane edən
dəlil axtarır. Hər hansı bir dini məzhəb onların müasir dini dünyagörüşünə
uyğun gəlmədikdə, yenidən başqa bir məzhəb axtarışına çıxırlar. Bu axtarışların
da son nəticəsini biz görürük. Gənclərimizin sədaları ya da meyitləri,
Əfqanıstandan, Ərəbistandan gəlir.
Bəs görəsən gənclərdə yaranmış bu dini
biganəliyin, boşluğun səbəbi nədir? Məlumdur ki, bu günkü gənclər yüksək təhlil
qabiliyyətinə malik olan yüksək intellektual səviyyəli gənclərdir. Ona görə də, hər bir sadəlövh
inanclar onların dini mənəviyyatını ödəmir.
Bunun da səbəbi odur ki, bütün dinlər öz
təbliğatlarını “Vacibül-Vücud” fəlsəfi dünyagörüşü çərçivəsində aparırlar. Ona
görə də elmlə din arasında uçurumlu boşluq yaranır. Təfsirçilər Quran ayələrini
də Vacibül-Vücud dünyagörüşü anlamında dindarlara izah edirlər. Bu da bu günkü
elmi baxışlarla bir çox hallarda ziddiyyətlilik təşkil edir. Vacibül-Vücud
dini-fəlsəfi dünyagörüşü, bu günkü sivilizasiyanın iştirakçısı olan yüksək
intellektual təfəkkürə malik gənclərimizi qane etmir.
Müasir zamana cavab verən Vəhdəti-Vücud
dini-fəlsəfi dünyagörüşü çərçivəsində,
elmi baxışlara əsaslanan Quran ayələrinin izahına bu günkü dindarların
xüsusilə gənclərin böyük ehtiyacı var. Belə olan halda elmlə dinin vəhdətindən
qidalanan müqəddəs ayələrdəki zəngin mənalar həm də gənclərə düzgün çatdırılar,
həm də gənclərdə dinə inamın artırılması yaranar. Belə olan halda gənclər ilahi dinin varlığını daha da dərindən qəbul edərlər. Bu gün Allahı
tanımağın, onu dərk etməyin yolu,yalnız Vəhdəti-Vücud fəlsəfi dünyagörüşündən
keçir. Vəhdəti-Vücud (varlığın birliyi) fəlsəfəsinin əsasını qoyan Mənsur Həllacın,
İbn Ərəbinin, Ş.Suhraverdinin, İbn Xəldunun F. Nəiminin,S.Y.Bakuvinin, Asif
atanın əsərlərinin çap olunmasına xalq arasında,xüsusilə elm adamları, aydınlar
arasında ehtiyac duyulur. Elə bu səbəbdən də dində islahatın olması zərurəti yaranır. İslahatın
olmasını zəruri edən bəzi məsələləri də qeyd etmək lazımdır.
Qurani-kərimin 7/34 ayəsini “Hər bir ümmətin
əcəl vaxtı vardır. Onların əcəli gəlib çatdıqda bircə saat belə nə geri qalar,
nə də irəli keçə bilərlər” deyilir. 13/39 ayəsini “Allah istədiyi şeyi məhv edər,
istədiyini də sabit saxlayar”deyilir. Ayələrin açıqlama hədisi, vacibül-vücud fəlsəfəsinin
tərəfdarı olan din xadimlərinə görə şərhi, verildikdə deyilir ki, Allahın qəza-qədəri
dəyişməzdir. Məsələ əgər yazıda qəza- qədərin gəlib çatıbsa, həmin anda da
Əzrail o canı alacaqdır. Bir an nə geri, nə də irəli ola bilməz. Bu təvsirə, bu
hədisə qarşı çıxan dinsiz hesab edilir və islama düşmən kimi damğalanır. Bəzi
çağdaş din xadimləri, zamana uyğun olaraq vəhdəti- vücud fəlsəfəsi çərçivəsində
şərh edirlər. Din alimlərindən Şeyxül islam ibn Kamal Paşazadə və Nihat Xatiboğlu Qurani- kərimin həmin ayəsini şərh
edərkən yazırlar: Allah insanın etdiyi dualara və verdiyi sədəqələrə görə o şəxsin
ömrünü dəyişdirər. Etdiyi dualardan Allah razı qalarsa və verdiyi sədəqə ilə
insanları sevindirərsə, yaxşılıqların dərəcəsindən asılı olaraq allah o şəxsin
ömrünü uzadar.” Göründüyü kimi cavabda vacibül –vücud fəlsəfəsinin əksi olan vəhdəti
–vücud fəlsəfəsinin dünya görüşündən istifsdə edilmişdir. Bu ideyanın özü hədisdə
islahatdır. Qəza və qədər anlayışına yeni
baxış deməkdır.
Qurana
görə dinimizdə haram buyrulan, bəzi yeməklərin yeyilməsi, bəzilərinin məişətdə işlədilməsi
məsləhət bilinməyən bir çox hallarla müasir müsəlman razılaşmır. Quranın hökmünə
görə müsəlman qız başqa dinə qulluq edən kişiyə ərə gedə bilməz. Müsəlman
qadını çadralı olar. Qadınların yalnız topuğu və gözü açıq olar. Müsəlman
musiqi dinləməz. Müsəlman nə qədər çox ibadət etsə bir o qədər qazancda,
savabda olar. Müsəlman gündə 5 kərə fərz namazı, 19 kərə (dəfə) naflə namazı
qılmalıdır. Bu gün bu hökmlər qorunurmu? Əlbətdə yox qorunmur. Bu gün toylarımız, digər yığıncaqlarımız qadağan
olan yeməklərsiz keçmir. əhalinin 80-90%-i sarımsaq işlədir. Cəmiyyətin intellektual
təfəkkürü və tələbi ilə istər-istəməz razılaşmalı olunur. Islam dinində olan cəza
qanunlarının çoxu bu gün ləğv edilmişdir. O qanunları cəmiyyət qəbul etmir.
Islam şəriətində qədağan olunmuş
qidaların yeyilməsi, bayat xörəklərin yeyilməsi, musiqinin çalınması, kişi yığıncaqlarında (məclislərində)
qadınların olması və qadınların bədənlərinin çox hissələrinin görünməsi haram,
günah və qadağa sayılır. Dinimizdəki qadağalara baxmayaraq, bu gün şənliklərimizi
musiqisiz, və qadınsız təsəvvür etmək mümkün deyil. Soyuducularda həftələrlə
bayat xörəklər saxlanılır. Bunlar artıq
məişətmizə ənənə kimi daxil olmuşdur. Bu gün qəbul elədiymiz məişət yenilikləri,
xalqın dində elədikləri islahatlar deyilmi?
Musiqi Tanrının insana verdiyi şadlıq
instinqti tərəfindən yaradılmışdır. Demək insanda olan musiqi duyğusu da insana
Allah tərəfindən verilmişdir.Bu da maddi qida kimi mənəvi qidadır. Musiqisiz
şadlıq ola bilməz. Musiqini ləğv etmək
Allaha qarşı üsyan etməyə bərabərdir.
Hələ XVI-əsrdə Çişti təriqətinə qulluq
edən Hindistsnın sultanı,Sultan Əkbər Cəlaləddin Məhəmməd ölkəsində qadınların
çadra örtmələrini qədqğan eləmişdir. Çadrasız gəzməyin islam dininə heç bir
pozqunluq (ziyan) vermədiyini demişdir. O gündən də hindistan müsəlmanlarında
çadra görükmür. Belə bir göstəriş XVI-cı y.y. üçün böyük yenilik, islahat
olmuşdur. Eyni zamanda o dünyanın hər yerindən alimləri hindistana toplamış,
Hindistanı elm mərkəzi eləmişdir. Dinlər arasındakı rəqabəti ləğv eləmişdir.
Bütün dinlərin bir-birinə hörmətlə yanaşı yaşamaqlarına fərman vermişdir. Özü
buddistlə evlənməklə, müxtəlif dinlərin evliliynə icazə vermişdir. İslam dinini
zamanının tələblərinə uyğunlaşdırmışdı. Hindli müsəlmanlar bu gün də Sultan Əkbərin
etdiyi yenilklə islam dinini yaşadırlar. Bu hal özü
dində islahat deməkdir. Vəhdəti-vücud nəzəriyyəsinin tərəftarı olan təriqət əhliləri,
dini zamanla əlaqədar yaşatmaq üçün, təriqətlər içərisində dinə bir çox
yeniliklər gətirdilər. bunun köməyi ilə islam dini altında islam dünyasında bir
çox yeniliklər kəşflər oldu. Böyük
kitabxanalar yarandı Tibb eliminə, təbiət elimlərinə, astranomiyaya aid elmi mərkəzlər
yarandı. Islam dünyası çiçəklənməyə başladı.
Vacibül-vücud fəlsəfəsi
tərəfdarları, öz tənəzzüllərini gördükdə Hökmüranların əllərilə vəhdəti-vücudçu
alimləri M.Həllacı, İbn Fərabini,
Suhraverdiləri, Nəimini, Nəsimini və başqa bir çoxlarını məhv edilir. Birçox
elm mərkəzləri kitabxanalar dağıdıldı, yandırıldı.
Bir çox adlı-sanlı təriqət başçıları yox
edildi. XVI-əsrdə hökmüran olan şah Təhmasibin 1533 ildə verdiyi fərmanın bir bəndinə
nəzər salaq “Ney çalanların barmağı qırılsın.Təbil çalanlar, təbil çubuqları ilə
döyülsün”. “Quranda
olmayan elimlər qədağan edilsin”. Bu səbədən də, Şah İsmailin yaratdığı,
şərqin bilik mərkəzi sayılan Şah
kitabxanası 1534-cü ildə bağlanır. Kitabxanadan istifadə qadağan edilir. Son
halda kitabxana ləğv olundu. Marağa və Uluqbəy rəsədxanaları dağıdıldı. Fateh
sultan Məhəmmədin göstərişilə gələcəyin alimləri olan 5000 yenilikçi vəhdəti-vücut təriqətçiləri
yandırılır. Sultan Süleyman qanuni, vəhdəti-vücud təriqət mürşidini 12 müridi
ilə birlikdə edam edir. Yalnlız ruhani biliyin öyrənilməsi təbliğ olunur.
Bununla da İslam dünyası dünya bilik ocaqlarından məhrum olurlar, yenidən
fanatikliyə yuvarlanır. Şübhəsiz ki, bu da islam mədəniyyətinin geriləməsinə, tənəzzülünə,
xüsusilə türk dünyası elminin şərqdə
geriləməsinə səbəb olmuşdur. Bu geriləmənin
səbəbidir ki, bu gün Avropa şərqə kinayəli baxır.
Islahatların vacibliyini göstərən səbəblərdən
biri də odur ki, dində qədər və qəzanı alın yazısı kimi zəruri olan, ilahi hökm
kimi qəbul edilən bir çox hallar, bu gün dindarların çoxları tərəfindən qəbul
edilmir. Şəriətdə xəstəliklər günahların tökülməsi və ya bağışlanması üçün
Allahdan gəldiyi, Allahın insanlara sınaq üçün göndərdiyi bəla hesab edilir.
Onlara qarşı peyvənd və müalicə yolları günah sayılır. Uzun müddət meyiti yarıb
iç orqanlarını öyrənmək böyük günah (ağır cinayət) sayılmışdır. Bu gün şəriətin
bu qanunlarını müdafiə etməyin özü böyük
cinayətdir.
Tanrının özü insana 100 il ilə 140 il arası ömür vermişdir. Tanrı
qanununa görə 100 yaşdan aşağa baş verən ölümlərin hamısı, əcəlsiz ölüm hesab edilir.100 dən yuxarı isə Tanrı qədəri əcəl
ölümü hesab edilir. Tanrının dəyşirilməz bu qanunu bütün canlılara aitdir.
Bu gün elm də həmin ideyanı təstiq edərək,
isbat etmiçdir ki, insanın orqanizması 100-140 il yaşamağa qadirdir. Elmin indi
təstəqlədiyi bu sübutu Tanrı milyon il bundan öncə qanunlaşdırmışdır. Tanrının
bu inkar edilməz qanununu dindarlar hələ də qəbul eləmək istəmirlər. Bununla da
dindarlar Allahın yaratdığı çox vacib bir qanuna qarşı çıxırlar.
Dinin bu zərurəti, bu günkü dünyagörüşü
ilə həmahəng görünmür. Bu zərurəti qəbul edən şəxs, istər-istəməz, həyatını qədərin
ixtiyarına verdiyi üçün çox hallarda sağlamlığını və yaşamını itirir. Yaşamaq
uğurunda mübarizə qanununa qarşı çıxır.
Bir həkim kimi 50 illik təcrübəmdə bir
çox ölüm ayağında olanların (kliniki ölümün) inadkar tibbi yardımı nəticəsində,
yenidən həyata qayıtmalarının şahidi olmuşam. Kliniki ölümdən qayıdanların,
yenidən 40-50 il yaşamaları dində olan qədər
zərurətini inkar edir.
Artıq zaman yetişmişdir. Dinin təməlini
möhkəmlətmək və eyni zamanda insanların sağlamlığını müdafiə etmək üçün, dində
yeniliyin, islahatın aparılmasına ehtiyac var və bu edilməlidir!
Quranın 11-ci surəsinin 114-cü ayəsində deyilir: "Namazı gündüzün
iki başında və gecənin bəzi saatlarında qıl!" Quranın bu ayəsindən aydın
olur ki, Peyğəmbər (s.v.s.) beş vaxt namaz qılsa da, o bir hökm kimi Quranda
namazın vaxtını təyin edən zaman çox ağıllı, müdrikliyi ilə gələcəyi görmüş, gələcək insanların, möminlərin həyat şəraitini
öncədən bilmişdir. “Namazı gündüzün hər
iki başında”, yəni gün çıxan və gün batan zaman, eləcədə “gecənin istənilən
vaxtında” qılınsın demişdir.
Bir çox din alimləri hədislərdə Peyğəmbərin
və səhabələrinin 5 vaxt namaz qıldığını söyləmişlər. Elə də sünnəyə əsasən bu
gün dindarlar 5 vaxt namaz qılırlar.
Dünyanın surətlə dəyişdiyi bir vaxtda bütün
günü işlə məşğul olan dindarın beş dəfə namaz qılmaq imkanının məhdud olduğunu
o öncədən görmüşdür.. Belə bir zamanı düşünən dindarların dindən
uzaqlaşmamaları üçün üç dəfə namaz qılmağı da doğru bilmişdir. Dindar beş vaxt
namazın qılınmasının mümkünsüz olduğunu biləndə ondan imtina da edə bilər. Bu da
tədricən İslamdan uzaqlaşmağa səbəb olar. Bu gün zamanla ayaqlaşmaq gərək. Gənclərin
psixologiyasını nəzərə alaraq dində islahatın həyata keçirilməsi məsləhətdir və
zəruridir. Sovet dövləti zamanında
1930-35-ci illərə qədər, 9 yaşından yuxarı hamı namaz qılarmış, Bu gün əhalinin
ancaq bir, iki %-i namaz qılır. Bu hal dindən uzaqlaşma deyilmi?
Din ən qədim və ən mürəkkəb bir inam yolu
olduğu üçün onda islahatın aparılması çətin bir məsələdir. Ancaq bu gün bunun
aparılması vacibdir.
Məndən
qabaq bir çox müdriklərimiz, aydınlarımız İslam dinində olan mühafizəkarlıqları
görmüşlər. Müəyyən təkliflər də vermişlər ancaq bu təkliflərə Vacibül-Vücut
dünyagörüşlü mühafizəkar ruhanilər saldrqan (aqressiv) yanaşaraq, onları
allahsızlar kimi damğalamışlar, öldürmüşlər, edam edilmişlər. M.F. Axundazə
yazır: "Bir də müəllif istəmir ki, xalq ateist olsun, dinsiz və imansız
olsun. Müəllifin məqsədi İslam dininin əsrə və zəmanəyə müvafiq olaraq
protestantinizmə (İslahata-yeniliyə İ.M.) möhtac olduğunu göstərməkdir." (Kamalidd Dövlə məktubları. B. 1985 s-164)
Axundzadə hələ öz zamanında dinin islahata ehdiyacının olmasını göstərir. O, ən
böyük islahatı sünnü və şiyə məshəbləri arasında aparmağı məsləhət görərək
yazır: " Dini birliyin əldə edilməsi vasitələrindən biri də iki məshəbin
(sünnü və şiyə) arasındakı, dini təəssübü aradan qaldırmaqdır. Buna da
mollaların və ruhanilərin köməyi ilə nail olmaq mümkündür." (M.F. Axundzadə
"Aldanmış Kəvakib" B. 1985, s-74) . Axundzadənin bu mütərəqqi ideyası, fikiri
bu gündə lazımlı olaraq qalır. Dində
mühafizəkarlıq qüvvətli bir yol olduğu üçün, ayrı-ayrı məshəb ruhanilərinin
vahid ideyadan çıxış etmələri çətin məsələdir. Bu ideyanın həyata keçirilməsi
üçün “din üzrə dövlət qurumunun” qarışması və vahid bir konsepsiya vasitəsi ilə
tədricən onların birliyinə nail olunması mümkündür. Bu birliyi də yalnız Vəhdəti-Vücut
fəlsəfəsinin təbliği çərçivəsində həyata keçirmək olar.
Ailədən başlamış hələ uşaqlıq, gənclik və yetginlik
yaşlarında dini tərbiyəni, elmin tərəqqisi yolu ilə yanaşı aparmaq dinin müasirləşməsinə yardım edə bilər. Ailədə tərbiyə
alan gənc bu günkü dini dünyagörüşün elmdən geri qaldığını görərək, məktəb həyatında
elmi tərbiyə alan zaman onda istər-istəməz ikili dünyagörüşü yaranır, gənc ikiləşir.
Bu aldığı tərbiyənin hansı düzgündür deyə fikirləşir, düşünür və özündə
sorğu-suval yaradır. O zaman o həqiqəti axtarır. Bu axtarış onu bəzən yanlış
yollara aparır. Bu hallar olmasın deyə, din ocaqlarında elə bir dini mühid
yaranmalıdır, dini dünyagörüşü formalaşmalıdır ki, bu hal elmlə dinin sıx vəhdəti
əsasında formalaşsın. Elə ona görə də dində islahatın aparılması üçün hazırkı
dini tərbiyə və təbliğat üsulu olan Vacibül-Vücut fəlsəfəsindən imtina edərək,
Vəhdəti-Vücut fəlsəfəsi çərçivəsində dini təbliğatlara keçməyin çoxdan zamanı
çatmışdır.
Bu gün Vəhdəti-Vücut dünyagörüşünün təbliği
mümkündürmü? Onu qeyd etmək lazımdır ki, bu gün dünya müsəlmanlarının din
xadimləri, mütəsəvvüfləri, dini məktəblər, dini institutlar və dini
akademiyalar hamısı Vacibül-Vücut fəlsəfəsinin çərçivəsində çıxış edirlər.
Bütün şəriət və hədislər Vacibül-Vücut din ehkam yolu ilə edilir. Ancaq buna
baxmayaraq, bu günkü ruhanilərin də təfəkkürü XXI- əsrin məhsuludur. Elmin
nailiyyətlərini onlara göstərən zaman onlar bu nailiyyətləri qəbul edirlər.
Artıq elm adamlarının tonqalda yandırılma, şaqqalanma və asılma üsulları
keçmişdə qaldı. Bu gün yalnız o qalır ki,vəhdəti-vücut fəlsəfəsinin təbliği
başlansın, onun doğru yol olduğu göstərilsin və inandırılsın..
Demək olar
ki, bu gün Vəhdəti-Vücut banilərinin M. Həllacın, İbn Ərəbinin, Suhraverdinin,
Xunəçinin, Bakuvinin, Nəiminin davamçıları yoxdur. Onların yaratdıqları haqqa
ulaşma yolu olan Vəhdəti-Vücut fəlsəfəsi unudulmuşdur. Ona görə də Vəhdəti-Vücut
fəlsəfəsini yenidən canlandırmaq üçün , adları çəkilən müdriklərin əsərlərindən
istifadə edərək yeni zamanla ayaqlaşan vəhdəti-vücudçular
yaranmalıdılar. Bu günkü mənəviyyətə uyğun olaraq, təriqətin yenidən canlaması
və quranın vəhdəti-vücud fəlsəfəsi əsasında yeni təvsiri lazımdır. Bu sahədə
davamlı və inatkar iş aparılarsa, müasir elmlə dinin vəhdətini yaradan bir dini
dünyagörüşü yaranacaqdır ki, bu da gənclərin beynəlmiləl tərbiyəsinə müsbət təsir
edə bilər. Bu gün istifadə olunan dini ehkamlar VIII-X yüzilliyin dünyagörüşü əsasında
yaradılmışlar və bu gündə olduğu kimi həmin ehkamlar davam etdirilir. Artıq biz
XXI yüzillikdə yaşayırıq. İnsanların təfəkkürləri inkşaf edən elmlə əlaqədar
tamamilə dəyişmişdir. Zamanın hökmünü dindarlar başa düşməli, zamanla
ayaqlaşmalı və Vacibül-Vücut fəlsəfəsinin dövrünün qurtardığını qəbul etməlidilər
və özlərini Vəhdəti-Vücut dünyagörüşü əsasında hazırlamalıdılar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder