Hər bir
din özündən öncəki dindən mütərəqqi olsa da, bir çox hallarda öz ibtidailiyini
saxlamaqdadır. Bu gün heç bir din çağdaş dönəmlə ayaqlaşa bilmir. O səbəbdən də,
dinlərin hamısının zamanla ayaqlaşan yeniliklərə ehdiyaci var. Bunlara
baxmayaraq insanlarda mütləq varlığa inam ehdiycı həmişə olmuşdur, gələcəkdə də
olmalıdır. Ancaq dində hər hansı bir yeniliklərdən söhbət gedən zaman, ruhanilər,
dində yeniliklərin aparılmasının mümkünsüzlüyünü deyərək, qəti etirazlarını
bildirirlər. Ancaq onu dərk eləmirlər ki, elə bir din yoxdur ki, ona yeniliklər
əlavə edilməsin. Bir müsəlman kimi mən yalnız islamda vaxtaşarı yaranan
yeniliklərdən söhbət açmaq məqsədindəyəm.
İslamın ilk illərində Peyğəmbərin (s.v.s), və
dörd xəlifələrin vaxtında yalnız qurana əsaslanan şəriət hökm sürürdü. Hətda
belə bir sərəncam da verilmişdi ki, Quranda olmayan əlavələr bidət sayılsın.
İslam imperiyası yarananda, imperiya idarəçiliyinin idarə etməsində boşluqlar
yarandıqca, bu boşluqları doldurmaq üçün hədisçilər yarandı. Hədisçilər də şəriətdə
söz demək hüququna malik oldular. Bax bu islamda ilk yenilik oldu. İslam imperiyası,
şərqə, qərbə yayıldıqca hədislər də azlıq təşkil elədi. Bu zaman imamların
Qurana əsaslanan ideoloji şəriətləri yəni, məzhəbləri yarandı. Beləliklə bir
Allahın, bir quranın beş məzhəbi yarandı. Hər bir məzhəb özünə məxsus yol-şəriət
seçdi. Bu da islam dininin ikinci yeniliyi (islahatı) oldu. İslam imperiyası
böyüdükcə, genişləndikcə artıq məzhəblər
də dini görüşlərin ehdiyacını ödəyə bilmədi. Yaranan çətinliklər, yeni bir
islam yolunun olmasına ehdiyac duydu və bu ehdiyacı, təriqətlər ödədilər. Hər bir
təriqət başcısı dinə yeni bir təriqət yolu gətirdi. Bu da dinə olan üçüncü
böyük yenilik (islahat) idi. Bundan sonra da, dinə bir çox yeniliklər daxil
oldu. İslamın ilk dövrlərində yaradılmış bir çox şəriət qadağaları (musiqi, rəsm,
bəzi ölkələrdə çadranın ləğvi və s.) tədricən unuduldu. Bunların hamısı dinə gətirilən
yeniliklərdir. Bu zamanın tələbidir. Belə də olmalıdır. Yeri gəldikcə onlar
haqqında söhbət ediləcəkdir.
Təxminən 2000-ci illərdə, bir yas məclisində
molla, Adəm (ə.s.) haqqında hədis söyləyirdi. O, insanların əcdadı olan Adəm
peyğəmbərin, Tanrı tərəfindən 8 min il öncə yaradıldığını, onun qabırğasından
isə Həvvanı düzəlddiyini və onlardan da
bütün xalqların yarandığını söyləyirdi.
Məclisdən bir müəllim, mollanın hədisinə etiraz edərək, insanın yaranışının,
bir neçə yüz min illər öncə olmasının və qadının kişi qabrqasından yaranmasının
nağıl, (əfsanə) olmsını bildirərək dedi ki, “ay molla xahiş edirəm
cavan, qoca olan belə böyük məclislərdə elə söhbətlər edin ki,xalqda sizə qarşı
inam yaransın. Məclisdə mənim tələbələrim oturur. Onlara mən deyirəm ki,
300-400 min il öncə bizim ulu babalarımız Azıx mağarasında yaşamışlar. Sizin
söznüzü eşidən gənc tələbələrim yəqin ki, tərəddüd içərisində qalıblar. Onlar sən
deyənəmi inansınlar, yosa mən deyənəmi inansınlar. Bayaqda 60 yaşlı Züleyxanı
20 yaşlı qız eləyib, Yusif peyğəmbərə verdin. Sizin söhbətinizi etika xətrinə
dinləyirik. Artıq zamanla ayaqlaşmaq lazımdır. Belə ağlabatmaz nağılları həqiqət
kimi danışmayın.”
Mollanın hədisini
bayaqdan çox sakit və nəzakətlə dinləyənlərin çoxunun müəllimin sözünə dayaq
olduqlarını gördüm. Evə gəldim Quranın tərcüməsini açıb yenidən bir də oxudum,
gördüm müəllim haqlı imiş. Adəmin və Həvvanın yaranması, haqqında Quranda
tamamilə başqa cür yazılar var.. Dini hədisdə deylənlərin heç biri Quranda yoxdur. Quranın 15-ci surəsinin 26-cı ayəsində deyilir: “Biz insanı quru və
qoxumuş qara palçıqdan yaratdıq”.Ayənin deyilişindən aydın görünür ki, burada
söhbət Adəm peyğəmbərdən yox, İnsanın yaranmasından gedir. 7-ci
surənin 189-cu ayəsində deyilir: “Sizi tək bir nəfərdən xəlq edən və onunla
ünsiyyət eləmək üçün ondan zövcəsini yaradan odur”Yəni Allahdır..Yenə də burada
söz aydınlaşmamışdır “ondan” sözünü müxtəlif cür başa düşmək olar. Quranda
deyilən “ondan zövcəsini yaradan odur.”O yaratdığını palçıqdanmı, yoxsa
ki, insandanmı yaratdı? Bu məsələ
Quranda örtülü qalır. Eyni zamanda Qyranda Züleyxanın yenidən cavanlaşması və
Yusifə ərə getməsi haqqında söhbət edilmir. Bəs Quranda göstərilmədiyi halda hədislərimizdə
geniş yer alan, müasir təfəkkürün məntiqinə sığışmayan bu nağıllar, rəvayətlər
haradan qaynaqlanmışdır?
Bu sorğuların cavabını tapmaq üçün
Tövratı vərəqlədim. Tövratda “Yaradılış kitabı”nın, “Dünyanın yaradılması”
başlığında deyilir: 2/7-də “”Rəbb Allah yerin torpağından insanı düzəltdi və
onun burnuna həyat nəfəsi üfürdü”.2/21-də deyilir: “O zaman Rəbb Allah insana dərin
yuxu göndərdi və o, yuxuya getdi. Onda Rəbb Allah onun qabırğasından birini
götürdü və yerini ətlə örtdü.” 2/22-də deyilir: “Rəbb Allah insandan götürdüyü
qabırğadan qadını düzəltdi və onu insanın yanına gətirdi.” Göründüyü kimi,
Tövratda açıq aydın insan yaratdıq deyir Adəm ə.s. ın adı Tövratda da çəkilmir.
Tövratda olan bir çox rəvayət və mifləri
oxuduqda məlum olur ki, Tövrat özündən öncə Misir və Mesopotomiya xalqı
arasında mövcud olan bir çox əfsanə və nağıllardan istifadə etmişdir. Yəni Tövratda olanlar əfsanə və mifdən başqa
bir şey deyil. Bu zaman belə bir sorğu yaranır. Tövratda olan nağılı, Quran təsdiq
eləmədiyi halda, ruhanilər o yalan nağılı bizə niyi sırıyırlar.
Məlumdur ki, adamın yaranması haqqında hər
bir xalqın özünə məxsus əfsanəsi (nağılı) var. Odur ki, adam haqqında olan
Şumer əfsanəsi, qədim Misir əfsanəsilə
çarpazlaşaraq, e. ə. 6-cı minillikdə yaşamş şəxsiyyət olan Adəm peğəmbər əfsanələşmiş
və mifoloji obraz şəklini almışdır.
Quranın təfsirçiləri tərəfindən, Quran
ayələri izah edilən zaman, hədisçilər Quran ayələrinə fikir vermədən, Tövratda
qeyd olunan mifoloji dünyagörüşləri, olduğu kimi islam hədislərinə köçürmüşlər.
Hədisçilər Quranın ayəsində olan çox dəyərli
bir incəliyə, insanın yaranması
haqqında olan Quran ayələrinin Tövratla, tamam fərqli olmalarına fikir verməmişlər. Tövratdakı ayələr
elmi dəlillərə tamamilə yad olduğu halda, Qurandakı ayələr ilahi qanuna uyğun verilir və insanın təfəkküründə
inam yaradır, həm də elmi dəlillərə uyğun gəlir.
Quranda deyilir ki, “Biz insanı qoxumuş
qara palçıqdan yaratdıq”.( 15/26) Bu ayə nə dərəcədə həqiqətə uyğundur? Onu
araşdırmağa çalışaq. Onlardan Quranın ayəsinə
ən yaxın olanı, türk xalq əfsanəsidir.
Alim mifoloq Mirəli Seyidov “Qam-Şam və
onun qaynaqlarına baxış” əsərində yazır ki, qədim türklərin miflərində adamın
yaranması haqqında deyilir ki, buludlar çaxnaşdı, şimşək oynadı, yağış yağdı,
yerdə palçıqlı sular əmələ gəldi, mağaralara doldu. Günəşin istisi mağaradakı
sulu palçığı qızdırdı, Həmin palçıqdanTanrı adamı yaratdı.Türklərin ulu
babaları belə yarandı.”
Göründüyü kimi, qədim türk mifinin
ideoloji ruhu, Misir mifinə nisbətən, Quran ayəsinin ruhuna daha yaxındır. Mifdən
aydın olur ki, dünya varlıqlarının yaranmasında Allahin yaratdığı dörd müqəddəs
varlıqların (odun, torpağın, havanın, suyun) hamısı iştirak edir. Uzun müddət
mağaralarda qalıb qoxumuş palçıqdan Allah insanı yaradır. Bu dünyagörüşü həm
Allahın varlığını bizə bildirir, həm də elmi nəzəriyyəyə çox uyğun gəlir və özünü təsdiqləyir. Aydın
olur ki, Peyğəmbər semit yox, türk mifinə yaxın ayə buyurmuşdur. Bu da aydın
deyil ki, nə səbəbə hədisçilər insanın yaranması hədisində Quranı yox Tövratı əsas
götürmüşlər. Axı islam dinində Tövrat yox, Quran əsas dəlildir.
Tövratın 2/7-də, Quranın 7/189-da “Sizi
tək bir nəfərdən xəlq edən odur”deyilən ayənin də əksinə olaraq, bütün dünya
xalqlarının bir adamdan yaranmalarını inkar edən bir çox dindar müdriklər və
alimlər olmuşlar. Belə inkarçı dəlillərdən biri də odur ki, insanların rənglərinə,
antrapoloji quruluşlarına, boylarına, xasiyyətlərinə, adət-ənənələrinə, dillərinə
və sair göstəricilərinə görə o qədər müxtəlifdilər ki, Tövratın dediyi,onların
tək bir insandan yox, Quranın dediyi kimi, Allahın kəraməti ilə, qoxumuş köhnə
palçıqdan yaranmalarına inanmaq olar. Demək
islamın təfsirçiləri və hədisçiləri, hədislərini Quranın hökmünə zidd olaraq,
Tövratın əsasənda yaratmışlar. Bununla da çaşqınlığa yol vermişlər.1400 ildən
artıq bir zamandı ki, bu yanlış dini baxış təbliğatı gedir. İndi Quran ayələrinə
uyğun yeni hədis yaradılsa, bu şəriətə yenilik deyilmi. Əlbətdə yenilikdir.
2015-ci ilin Aprel ayında Ərəbistanın
Suriya ölkəsində din yolunda vuruşan Azərbaycanlıların məhkəməsində dindirmə
(istintaq) zamanı tutsaqlardan (məhkumlardan) biri dedi ki, “mən oraya din
qardaşlarıma yardımda şəhid olmaq üçün getmişdim”.Soruşanda ki, bəs nə üçün şəhid
olmadın. Cavabında “əsir düşdüyüm üçün öldürmədilər” dedi. İkinci tutsaq daha dəhşətli
mənzərə yaratdı. “Mən ailəliklə şəhid olmağa getmişdim” dedi. Bu görünən mənzərə
bizə nəyi deyir. Demək ölkədə gənclər
din yolunda şəhidlik rütbəsini vətən yolunda şəhid olmaqdan üstün tuturlar. Ona
görə də belə bir acınacaqlı mənzərə yaranır. Gənclər arasında belə bir dini
baxışın yaranması da səbəbsiz deyil. Quranı- kərimdə deyilir:” "Qoy
dünyanı verib, əvəzində axirəti satın alanlar. Allah yolunda vuruşsunlar. Hər
kim Allah yolunda vuruşaraq ölərsə və ya qalib gələrsə, ona böyük mükafat veriləcək”(4/74)
(22/58).Yəni şəhidlik mükafatı veriləcək.
“Allah yolunda öldürülənlərə (şəhid
olanlara),ölü deməyin,əksinə onlar (Allah dərgahında) diridilər.(2/154)
(3/156).“Ey mömünlər kafirlərlə qarşılaşdığınız zaman boyunlarını vurun. Onları
məğlub etdikdə əl-ayaqlarını bağlayın. Müharibə bitdikdən sonra onları fidyə
(mal və pul) müqabilində azad edin.”
Ayələrin deyiliş formalarından da
görünür kü, Quran insanları Allah yolunda, din yolunda ölümə çağırır. Deyir əgər
sən Allah və din yolunda ölürsənsə, o zaman əbədi yaşar olursan, cənnətdə yüksək
məqam tutursan. Bu məzmunlu ayələrdən də pis niyətli mövhumatçılar özlərinin siyasətlərinə uyğun
istifadə edirlər.
İslamı milli ideologiya səviyyəsinə
qaldırmaq üçün, belə bir təbliğat islamın imperiya dövründə lazım idi və onu həyata keçirirdilər.
Döyüşçünü Allah və din yolunda ölmək üçün imperiyanın bir ucundan başqa ucuna
döyüşə aparırdılar. Bu gün islam imperiyası yoxdur. Bu gün bir çox islam-müsəlman
dövlətləri var. Bu gün islam din xadimlərinin özləri, Quranın 4/93 “Hər kəs bir
mömin şəxsi qəsdən öldürərsə, onun cəzası,əbədi qalacağı Cəhənnəmdir”. Ayəsini
tapdalayırlar. Bu gün islam, islama qarşı vuruşur. Bu gün müsəlman, müsəlmanı
öldürür. Belə bir zamanda vahid islam cihadının təbliğatı, müsəlmanlar üçün zərər
verməkdən başqa heç bir xeyir verə bilməz. Din xadimləri, din uğurunda aparılan
ölüm-dirim təbliğatını, elə bir yöndə aparırlar ki, orada vətən, oğul-uşaq
sevgisi söhbəti olmur. By günkü dini təbliğat vətənsiz Allah, vətənsiz din
yğurunda ölümü təbliğ edir. Belə təbliğat
əksinə gənclərdə vətən sevgisini öldürür. Onun əvəzinə ümumi islam sevgisi
yaradır ki, nəticədə də gənclər vətən uğurunda yox, vətəndən uzaqlarda ölürlər.
Demək şəhidlik məqamının təbliğatını
başqa məqama yönəltmək lazımdır. Qurani- kərimdə torpağı, oğul –uşağı müdafiə ətməyə
çağıran ayələr də var. Nə səbəbdənsə onlar təbliğ olunmurlar. Quranda deyilir:”
Allah sizə ancaq sizinlə din yolunda vuruşan, sizi yurdunuzdan çıxardan, və
çıxartmağa kömək edən kimsələrlə dostluq etməyinizi qadağan edir.”(60/9) Quran
çox aydın halda səni yurdundan qovanla, qovmağa çalışanla vuruş deyir. Əgər
yurdunu və yurdundakıları qoruyan zaman ölərsənsə şəhid olarsan deyir. Demək
Quran vətəni, torpağı, ailəni qorumaq məqamında ölməyi şəhidlik hesab edir. Onun üçün də dini
hədisləri müasir zaman və şəraitə uyğun məcralara yönəltmək lazımdır. Artıq
bizim din alimlərimiz başa düşməlidilər ki, İslam imperiyası yoxdur. Bu gün
islam dininə qulluq edən millətlər bir-birini qırır. Islam millətinin özü
bir-birinin düşməni olubdur. Ona görə də, zaman dində islahatların aparılmasını
tələb edir.
Çağdaş din xadimləri heç cür dində islahatların aparılmasını qəbul
etmirlər. 7-8-ci yüzillikdə yazılmış dini ehkamları, hədisləri 21-yüzillikdə
yaşatmağa çalışırlar. O din xadimlərinə bildirmək lazımdır ki, islam dininin
yaradıcısı olan Məhəmməd (s.v.s.) dən 100 il sonra Quranın hökmü ilə islam
imperiyasını idarə etmək mümkün olmadığını görən, islam mütəfəkkirləri dində
islahata başlamışlar və sonrakı 100 il ərzində 5-6 kərə dində islahatlar
aparılmışdır. Bu islahatların icra olunma yollarına məzhəblər deyilmişdir.
İslamda
yeniliyin ehdiyacını duyan İmam Əzəm 80-150 (699-767). İmam Malik 93-179
(711-793). İmam Əl- Şafi 150/240 (767-240). İmam Hənbəli 164-241 (780-855).və nəhyət
İmam Əlidən sonra yaranmış Şiəlik məzhəblərini yaratmışlar. Bu məzhəblərin
banilərinin hər biri özünə məxsus dində yeniliklər (islahatlar) etmişlər.
Bundan sonra da vaxtaşırı bir çox xırda islahatlar həyata keçirilmişdir. Məsələ
şəriətlə yasaq hesab edilən musiqi qadağaları təsəvvüfçü sofilərin səyləri nəticəsində
unudulmuşdur. Qədim Tanrıçılıq dininin ibadət yolu olan səma oynunu Mövlanə
Rumi islamlaşdırmışdır. Şeytan yemi hesab edilən, bayat xörəklərin qadağaları,
20-ci yüzillikdə soyuducunun ixtirası nəticəsində unudulmuşdur. Zamanla əlaqədar
təharət unudulmaqdadır. Şeytan yuvası hesab edilən dırnağın kəsilməsi qadınlar
arasında unudulmaqdadır. Bunların hamısı islama gətirilən xırda islahatlardır.
Hər bir həyat hadisələrinin zamanla əlaqədar yenilikləşməyə ehdiyacı var. Yoxsa
o yaşaya bilməz. Məhv olmağa məhkumdur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder